Developeři změní Prahu před našima očima

14. 7. 2009 – 9:59 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Developeři změní Prahu před našima očima
Foto: SXC | zdroj: NašePeníze.cz

V příštích deseti letech vyrostou v Praze celé nové čtvrti. K největším už započatým projektům patří Západní Město a Nové Vysočany. Novou podobu by mělo získat například nákladové nádraží Žižkov, Smíchovské nádraží či Václavské náměstí.


Kněžna Libuše předpovídala, že bude z Prahy veliké a slavné město. Škoda, že nebyla konkrétnější a alespoň nenaznačila, jestli se například na Letné zabydlí Kaplického „chobotnice“ či zda z mapy metropole zmizí přibližně 268 hektarů zeleně známé jako Trojmezí. Mohla také upřesnit, jestli to, co se má „dotýkat hvězd“, jsou mrakodrapy na Pankrácké pláni. Teď jsou podobné otázky tématem sporů městských úředníků, politiků a obyvatel města. Jaké budou odpovědi, lze jen těžko předvídat.

-
Praha se propadla v počtu mezinárodních kongresů až na 13.místo na světě
- Praha bude lákat turisty na internetu
- Malé podniky v Praze mohou dosáhnout na evropské dotace

Ledacos o budoucí podobě města je ale možné vyčíst z plánů developerských společností a investorů. Důležité slovo bude mít nový územní plán. Ten by mělo schválit příští zastupitelstvo, které vzejde z voleb na podzim roku 2010. Hlavní město v současné době dopracovává stovky návrhů na změny v tomto pro výstavbu ve městě stěžejním dokumentu. Vyčleněno bylo asi šedesát nejdůležitějších návrhů a ty se nyní projednávají samostatně jako celoměstsky významné změny územního plánu. Týkají se například Masarykova a Smíchovského nádraží, nákladového nádraží Žižkov, areálu Bubny-Zátory, věznice na Pankráci nebo zmiňovaného Trojmezí, tedy přírodní lokality mezi Prahami 10, 11 a 15, o jejímž zastavění sní nejeden developer.

Koně už z magistrály neuvidíme

Část pro Prahu významných změn se v příštích letech odehraje přímo v srdci města. Nového kabátu se podle projektu z dílny ateliéru Cigler Marani dočká Václavského náměstí. Automobily budou parkovat pod zemí nebo ve vnitroblocích domů a změní se architektonické pojetí celého náměstí. Novou podobu získají například vstupy do metra, změní se i stánky s klobásami, které budou postaveny v jednotném architektonickém stylu. Chodníky, u nichž už nebudou postávat automobily, by se měly rozrůst zhruba na dvojnásobek současné šířky a lemovat je budou čtyři řady stromů namísto dnešních dvou. Teoreticky by se mohly do spodní části náměstí vrátit tramvaje. To ale ještě není podle mluvčího radnice Prahy 1 Alexandra Korába jisté.

S rekonstrukcí Václavského náměstí chce magistrát začít příští rok, skončit by mohla v roce 2011. Ve stejném roce chce hlavní město začít s budováním tunelů, které zavedou magistrálu u Národního muzea pod zem. Náměstí by se tak opět spojilo s Vinohrady.

Praha 1 plánuje podle Korába začít ještě letos také s rekonstrukcí Střeleckého ostrova. V rozpočtu si na to vyhradila čtyřicet milionů korun. Na ostrově mají vzniknout nové povrchy, cestičky a louky pro odpočinek. Upraveny budou i sportovní plochy.

Nad stanicí metra Národní třída by měl do dvou let vyrůst multifunkční objekt Copa Centrum. Investorem je společnost Copa Group, která začátkem června získala stavební povolení a zahájila přípravu na archeologický průzkum. Stavební práce by mohly začít během léta. Zaleží však na tom, zda se na pozemku nenajde nějaký významný archeologický nález. Copa Centrum má stát zhruba čtyři miliardy korun. Bude mít čtyři podzemní a sedm až osm nadzemních podlaží. V šesti propojených budovách vzniknou byty, kanceláře, pasáže s obchody či parkoviště pro 250 aut. Objekt bude propojen se sousedním obchodním domem Tesco.

Přibudou celé nové čtvrti

Mezi největší projekty, které jsou nyní v Praze ve výstavbě, patří revitalizace jednoho z nejrozlehlejších pražských brownfieldů ve Vysočanech a výstavba Západního Města.

Plocha rozvojového území Vysočany měří 250 hektarů. Na jeho proměně v „městečko“ s padesáti tisíci obyvateli se budou podílet developerské společnosti Codeco, Finep, Imos Development a CPI Group, které založily sdružení a společně komunikují také s Prahou 9, na jejímž území se areál nachází.

Bývalý průmyslový areál se změní na bytovou zástavbu s administrativními objekty. V okolí říčky Rokytky je plánován rekreační areál. Dominantou území Nových Vysočan by se v roce 2012 měla stát asi 85 metrů vysoká budova Kolben Tower. Část průmyslových budov bude zbořena, část z nich zůstane a bude přeměněna. „Od začátku chceme, aby tam zůstala zachována historická stopa,“ říká ředitel úseku Akvizice a příprava ve společnosti Codeco Pavel Weishaupt. Dodává, že některé budovy ale musely být zbourány, protože byly ve špatném technickém stavu, neměly žádnou historickou hodnotu, případně byly ekologicky zatíženy bývalou výrobou.

Pavel Weishaupt v současné chvíli předpokládá, že do pěti let v lokalitě vyroste kolem tří tisíc nových bytů a k tomu čtyřicet tisíc metrů čtverečních kanceláří a tři tisíce metrů čtverečních obchodů a služeb. „U stanice metra Kolbenova bude například brzy dokončena rozestavěná budova Kolben Cube. V příštím roce začne stavba další budovy s 15 tisíci metry čtverečními komerčních ploch a spolu s ní i výstavba prvních terasových bytů Kolben Residence. Celkově bude podle něj revitalizace Vysočan trvat deset až patnáct let.

Britská čtvrť bude příští rok

Západní Město vyrůstající na území o rozloze 1150 tisíc metrů čtverečních v Praze 13-Stodůlky vznikne postupně v několika velkých fázích, které jsou navíc rozděleny do etap. „Výstavba probíhá dle stanoveného harmonogramu. To znamená, že rezidenční Britská čtvrť a administrativní čtvrť City West jsou ve fázi hrubé stavby, která bude brzy dokončena. Do Britské čtvrti, jejíž součástí bude i vlastní park s vodní plochou a dětským hřištěm, se začnou majitelé nových bytů stěhovat v průběhu příštího roku,“ říká generální ředitel společnosti Finep Holding Tomáš Pardubický.

Stejně tak se podle něj příští rok začnou stěhovat první nájemci i do moderních administrativních budov. Do roku 2012 bude dokončena celá první velká fáze projektu včetně infrastruktury. To znamená, že bude dostavěna část bytová, tedy Britská čtvrť a Rezidence City. Dokončena bude dále administrativní část City West, která nabídne přes 100 tisíc čtverečních metrů kancelářských a komerčních ploch. Součástí výstavby první fáze budou také nové komunikace, parky a Centrální náměstí. Termín dokončení celého projektu zatím Pardubický nechce předvídat.

Pece se spojí se hřbitovy

Velkými změnami projdou v příštích letech nákladové nádraží Žižkov a Smíchovské nádraží. Na proměně bývalého žižkovského nákladového nádraží se budou podílet České dráhy, Sekyra Group a Discovery Group. Discovery Group vlastní téměř třináctihektarové území v severní části areálu. Dokončení stavby plánuje na rok 2012. Projekt je v současné chvíli připraven tak, že se ve druhé polovině roku 2010 může začít s výstavbou. „Závisí to ale na tom, kdy získáme pravomocné stavební povolení, tedy na rozhodnutí úřadů. Na celé území bývalého nákladového nádraží je v současné chvíli uvalena stavební uzávěra,“ přibližuje Petr Husák, mediální zástupce společnosti Discovery Group. Městská část Praha 3 však požádala magistrát o výjimku na tuto část území.

Projekt je komponován jako malé město ve městě. Budou zde vystavěny obytné domy, administrativní budovy, hotel, obchodní centrum, restaurace a další občanská vybavenost včetně parků, bazénu, fitness centra a dalších míst pro odpočinek a relaxaci. Dva bytové domy by měly být pětipodlažní a nabídnou 250 bytů. Postaveny budou také čtyři administrativní budovy o šesti až sedmi podlažích, nejvyšší, třináctipatrová kancelářská budova by měla stát uprostřed areálu bývalého nákladového nádraží.

Estetické ztvárnění budov dostala za úkol londýnská architektonická kancelář Hamiltons Architects. Definitivní podoba domů však bude zpracována až po vydání územního rozhodnutí pro stavební povolení. Do celého území by měl být začleněn veřejný park, který bude tvořit 35 procent z celkové plochy území. Park propojí „Židovské pece“ se zelení Vinohradských hřbitovů.

Druhou část území někdejšího nákladového nádraží vlastní společně České dráhy a developerská firma Sekyra Group. Jejich společnost Žižkov Station Development zatím žádný konkrétní termín zahájení výstavby nestanovila. V současné době pracuje na realizační studii.

Snad za pět let


O přestavbu Smíchovského nádraží se postará Smíchov Station Development, společný podnik Českých drah a Sekyra Group. V lokalitě plánuje utratit přes deset miliard korun. Projekt s názvem Smíchov City počítá s novými komerčními prostory, kancelářemi i byty.

Na stávající vlakovou dopravu, metro a tramvaje bude napojen nový terminál pro městské a příměstské autobusy a velkokapacitní parkoviště P+R, díky čemuž vznikne moderní dopravní uzel. „V současné době pracujeme na urbanistické studii, aby ji mohly projednat orgány státní správy,“ říká o aktuální situaci mluvčí Sekyra Group Radek Polák. Územní rozhodnutí, které je závislé na změně územního plánu, by chtěla mít společnost schváleno do pěti let.

Nové využití pro chátrající areály


Mezi další velké rezidenční projekty v metropoli patří Waltrovka společnosti Red Group a Libeňské doky developerské skupiny Crestyl. Také Waltrovka momentálně čeká na projednání změny územního plánu. „První fáze, která počítá s realizací 50 tisíc metrů čtverečních administrativních ploch podél ulice Radlická včetně první etapy komunikačního řešení, je ve schvalovacím řízení pro vydání územního rozhodnutí,“ říká Lucie Formandl z marketingového oddělení společnosti Red Group. Firma také zpracovává novou územní studii, v níž hledá možnosti, jak přetvořit původní zkušebny leteckých motorů na nové neobvyklé typy bydlení ateliérového stylu.

Přeměna dvacetihektarového areálu v novou městskou čtvrť s náměstím, kancelářskými a obchodními plochami, byty i domy proběhne přibližně v šesti etapách. „Se zahájením první fáze výstavby administrativní části předběžně počítáme v příštím roce,“ říká Formandl.

Přestavbu libeňských doků zahájila společnost Crestyl loni v říjnu. Dokončení první etapy ze čtyř plánuje v prvním čtvrtletí 2010. Celkově by měl být tento projekt s názvem Dock dokončen v roce 2013. Nabídne celkem 120 tisíc metrů komerčních i rezidenčních ploch. Jeho součástí budou i hotel, restaurace, kavárny a další služby. Obyvatelé domů budou moci využít i nový park, přístavní molo či soukromé přístaviště pro jachty. Celkové náklady projektu dosáhnou výše 7,5 miliardy korun.

Město roste do výšky

V příštích letech v Praze přibudou i výškové administrativní budovy. V dubnu získala společnost ECM stavební povolení na další budovu, která by měla vyrůst na Pankrácké pláni. Objekt nazvaný City Court bude vysoký 36 metrů. ECM už dříve získalo územní rozhodnutí na 104 metry vysokou budovu ve tvaru písmene V s luxusními byty i na pětasedmdesátimetrový oválný hotel.

Administrativní budova City Court s obdélníkovým půdorysem bude mít tři podzemní a osm nadzemních podlaží. Nabídne přes 13 tisíc metrů čtverečních kancelářských ploch a k tomu prostory pro sklady a maloobchod.

Architektem celého projektu City, tedy i této budovy, je americký architekt Richard Meier, podle jehož návrhu by mělo na Pankráci vzniknout rozlehlé nové centrum. Proti tomuto projektu dlouhodobě bojují některá sdružení, podle nichž je možné, že Pražská památková rezervace bude kvůli věžákům zařazena na seznam památek v ohrožení.

Kvůli chystané výstavbě výškových budov na Pankráci vyjádřilo v roce 2007 „vážné znepokojení“ i UNESCO. Pražský magistrát v současné době připravuje plán ochrany památkové rezervace, který by měl v budoucnu regulovat mimo jiné právě i výstavbu výškových budov.

Kurzy

Kurzovní lístek: 30.10.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,240 25,380
USD 23,300 23,480
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články