Datové schránky: zpomalená revoluce
13. 11. 2009 – 1:01 | Firmy | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Rozjezd systému datových schránek provázejí komplikace. Velké části firem muselo schránky ministerstvo vnitra aktivovat automaticky. Neví se přitom, zda jsou vůbec připraveny přijímat elektronické zprávy. Problémy hlásí i některé soudy.
Pesimistické odhady některých odborníků, kteří varovali před malou připraveností systému datových schránek, se minulé pondělí při zahájení jejich ostrého provozu potvrdily. Mnoho firem i úřadů odkládalo aktivaci své datové schránky až na poslední chvíli, řadě z nich ji dokonce muselo ministerstvo vnitra aktivovat automaticky. Není jasné, zda „opožděné“ firmy o schránkách vůbec vědí či zda jsou připraveny je používat. Od minulého týdne je přitom pro všechny úředníky i právnické osoby využívání elektronické komunikace povinné. Problémy hlásí i některé úřady.
- Datové schránky: Za správnost doručení odpovídá adresát
- Datové schránky: komu mají sloužit a jak
„Ze 7564 orgánů veřejné moci si schránku samo aktivovalo 4043 těchto institucí, což je 53 procent. U právnických osob je ten poměr bohužel mnohem horší – ze 342 115 právnických osob si aktivovalo schránku pouze 29 procent, celkem 71 procent jsme museli aktivovat sami automaticky,“ potvrzuje pomalý rozjezd systému ministr vnitra Martin Pecina. Ministr proto vytvořil speciální tým, který bude od tohoto týdne sledovat dosavadní úspěšnost novinky v komunikaci firem a úřadů. Podle Peciny bude tým jednou týdně vyhodnocovat, které z úřadů a firem si ze schránek nevyzvedávají zprávy. Ty bude kontaktovat a upozorňovat na novou povinnost. U systému je totiž možné zjistit, do kterých datových schránek jejich uživatelé vstoupili a do kterých ne. „Během dvou týdnů se systém budu snažit vyhodnotit a předložit zprávu vládě,“ dodává Martin Pecina. Sám podle svých slov ale věří, že se situace zlepší a nebude nutné připravit žádná další opatření.
Systém nepříjemně překvapil i uživatele, kteří na rozdíl od většiny firem do systému nepřistupují přes vlastní spisovou službu, ale přes webové rozhraní. Ty zaskočilo hlášení internetového prohlížeče o potížích s digitálním certifikátem, který se stará o zabezpečení datových schránek. Nápis uživatele vybízí, aby se rozhodli, zda „chtějí důvěřovat danému certifikačnímu úřadu“.
Soudy kvůli schránkám zpomalily
Obavy z nepřipravenosti úřadů na elektronickou komunikaci se potvrdily hned minulé pondělí především u několika soudů. S problémy se potýká například obchodní úsek pražského Městského soudu. „Dopoledne se podařilo odeslat jen dva dokumenty ze sta, odpoledne nám systém zhruba na hodinu zcela zkolaboval,“ řekla mluvčí soudu Martina Lhotáková. Dodala, že systém je velice pomalý kvůli nedostatečné kapacitě počítačů, na což soud poukazoval už s předstihem.
Na pomalost systému si stěžovaly i soudy na Vysočině. Podle předsedy žďárského okresního soudu Tomáše Lichovníka s novým systémem vyřízení agendy trvá více než dvojnásobnou dobu. „Jakékoliv úkony mají velmi pomalé odezvy, v řádu minut. Když se to nasčítá za den, tak jsou to hodiny pročekaného času,“ tvrdí Lichovník. V pondělí navíc nefungovala soudu ani elektronická podatelna. Další potíže vznikají tím, že materiály většinou musejí být v listinné i elektronické podobě. Často alespoň jeden účastník sporu totiž vůbec datovou schránku nemá. „To, co přijde v listinách, musíme naskenovat a posílat v elektronické podobě, a to, co přijde v elektronické podobě, musíme vytisknout a posílat v papírové,“ vysvětluje Lichovník.
Podle Heleny Geržové, předsedkyně Okresního soudu v Havlíčkově Brodě, je dokonce vyřizování agendy v systému datových schránek ještě pomalejší než v případě využití klasických poštovních služeb. V pondělí se podle ní zapisovatelce podařilo odeslat za tři hodiny pouze šest referátů, zatímco dřív jich byly za stejnou dobu vyřízeny desítky.
Problémy hlásí i všechny čtyři okresní soudy v Pardubickém kraji. Přestože si schránky zřídily s dostatečným předstihem, provoz systému trpí technickými poruchami a výrazně přidělává práci administrativě. „Je to strašně pomalé, musíme ověřovat správnost adres, dokumenty převádět do digitální podoby, nejdou pořizovat hromadné dokumenty jako dříve. Uvidíme, jak to bude dál, zatím schránky přinesly spoustu úkonů navíc,“ hodnotí dosavadní zkušenosti předsedkyně Okresního soudu v Pardubicích Jaroslava Sádovská.
Chrudimský soud se dokonce kvůli technickým potížím musel přechodně vrátit k původnímu posílání písemností poštou. Nejdříve schránky nešly využívat vůbec, nyní sice zásilky ze soudu odcházejí, systém však neposkytuje žádnou zpětnou vazbu, zda byly skutečně doručeny. „Je to jakoby pouze jednosměrné, což je pro nás k ničemu, protože potřebujeme potvrzení o doručení. Nemůžeme schránky využívat, proto jsem vydal pokyn, aby se opět doručovalo písemně,“ říká předseda soudu Pavel Esser. Stěžuje si i na potíže s vybavením, na soudu je pro všechny pracovníky jen jediný scanner pro převádění listin do digitální podoby. „Novým způsobem toho stihneme tak třetinu z toho, co dříve,“ dodává Pavel Esser.
Naopak některé další oslovené instituce a úřady uvedly, že systém funguje hladce. „Zatím žádné problémy hlášeny nemáme,“ tvrdí mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Jiří Rod. Totéž sdělili i mluvčí pražských radnic či pražských hasičů.
Více na Profit.cz