Čtyřicet procent slev nejsou skutečné slevy zjistila obchodní inspekce
5. 2. 2015 – 15:50 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Z výsledků kontrol Českou obchodní inspekcí vyplývá, že poměr zjištěných nedostatků je stále vysoký – téměř 40 % prodávajících neinformuje spotřebitele pravdivě o ceně po slevě, nesprávně slevy účtuje, případně nabízí zboží, které není dostatečně označeno.
Za zjištěná porušení bylo v roce 2014 pravomocně uloženo 933 pokut v celkové výši přes 15 milionů korun. „Nejčastější byla zjištění, že prodávající uváděl ceny pouze před slevou a spotřebitel byl nucen si konečnou cenu slevy sám zjišťovat. Také následné účtování ceny nebylo bez vady, proto by si spotřebitelé měli ohlídat, zda jim je deklarovaná sleva také správně účtována.
Nevyžádaný doklad o koupi zlevněného zboží pak může znamenat problém při reklamaci vady výrobku, přestože nárok spotřebitele na uplatnění práva z vadného plnění u zboží ve slevě není omezen, pokud důvodem slevy nebyla konkrétní vada. Spotřebitelé by měli zvažovat, zda zboží z výprodeje skutečně potřebují a je-li pro ně sleva opravdu tak výhodná, jak se je snaží reklamní letáky a nabídky prodávajících přesvědčit,“ říká Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.
V průběhu celoroční kontrolní akce zaměřené na kontrolu nabídky a prodeje zboží za akční ceny a zboží ze sezónních slev provedli inspektoři ČOI celkem 2922 kontrol, při nichž ověřovali dodržování zákona o ochraně spotřebitele a také dalších obecně závazných právních předpisů
v dozorové působnosti České obchodní inspekce.