Čokolády od Mikuláše budou lehčí aby nezdražily
3. 12. 2012 – 18:56 | Životní styl | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Čokoládová nadílka od Mikuláše sice nebude dražší, ovšem bude výrazně lehčí. Výrobci laskomin totiž poslední tři roky zmenšují hmotnost balení, nyní je v průměru o sedm procent nižší než před pěti lety.
V letech 2006 až 2008 se výrobci čokoládových tyčinek a bonboniér zaměřili na růst objemu prodejů, rozšiřovali proto především sortiment a gramáž zůstávala zachovaná.
Poté, co vypukla krize a lidé výrazně omezili nákupy čokolády, výrobci se snažili za každou cenu zastavit propad. Začali výrobky balit do atraktivnějších obalů, odstartovali výrobu nových druhů a lákali zákazníky na promo balení s dárky nebo multibalení. Současně ovšem snižovali velikosti, respektive snižovala se hmotnost.
V dlouhodobém srovnání se po roce 2009 postupně snížila gramáž, nyní je ve srovnání s předešlým obdobím o sedm procent nižší. Pokud si zákazník zakoupil v roce 2008 například průměrnou čokoládu, čokoládovou tyčinku nebo bonboniéru o hmotnosti 150 g, nyní najde na regále za stejnou cenu tento výrobek v atraktivnějším obalu, ale pouze o hmotnosti 140 gramů. Přepočtená cena za kilogram čokolády tak pozvolna stoupá. Průměrná spotřeba přitom v Česku zůstává přibližně na úrovni šest kilogramů na osobu ročně.
Sladkosti jsou lehčí, výrobce k tomu tlačí EU
Výrobci sladkostí zmenšili za posledních pět let hmotnost svých výrobků v průměru o sedm procent. Vedou je k tomu nejen ekonomické důvody, ale zároveň také legislativa Evropské unie, řekl v pondělí Miloš Borovička ze společnosti dTest.
"Čokoládové tyčinky nebo jiné sladkosti musí splňovat energetické limity nastavené EU. Unie chce, aby lidé jedli zdravěji, a proto se velikost sladkostí zmenšuje," řekl Borovička. Výrobcům to podle jeho slov samozřejmě vyhovuje.
"Lidé kupují své oblíbené sladkosti řadu let a málokterý si všimne, že se snížila hmotnost o několik gramů. Cena ale zůstává stejná," doplnil Borovička. Důležité je, že hmotnost odpovídá tomu, co výrobce uvádí na obalu.
Výrobci se také snaží nalákat zákazníky na rozšiřující sortiment a začali sladkosti balit do atraktivnějších obalů.
Jitka Zadražilová, František Bužek | MED