Čínské firmy budou možná v ČR stavět dálnice
16. 8. 2010 – 8:48 | Domácí | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Ministr dopravy Vít Bárta (VV) plánuje cestu do Polska, aby se seznámil se stavbou dálnice čínskou firmou, která Polákům nabídla vybudování dálnice za cenu o polovinu nižší než ostatní firmy.
V pondělním vydání o tom píše Mladá fronta Dnes.
Zatímco v Česku ˇCínské firmy zatím neuspěly, v sousedním Polsku dokázala jedna konkurz vyhrát. Její největší devízou je totiž nízká cena, dva úseky dálnice A2 z Varšavy do Lodže totiž vítězná společnost China Overseas Engineering Corporation (COVEC) postaví o polovinu levněji než její konkurenti z EU. Navíc při využití „domácích“ dodavatelů i pracovních sil. Z tohoto pohledu by tedy čínské aktivity při stavbě dálnic v Evropě určitě prospěly i naší republice, otázkou ale je, zda česká betonářská lobby něco takového připustí.
Psali jsme: Stavitelé dálnic v Číně jsou nejrychlejší i nejlevnější, v Česku ale neuspěli
"Jsem k tomu spíše skeptický, známe kvalitu jejich zboží. Ale polská zkušenost mě zajímá," řekl Bárta. Kvůli zlevnění staveb vzniká speciální tým, ve kterém jsou i zástupci Českého vysokého učení technického. Cíl je podle Bárty jednoduchý. "Musíme hledat úspory v americké velkorysosti našich dopravních staveb," naráží na často naddimenzované stavby.
<%Anketa185%>
Stát navíc zvažuje, že by zcela obešel velké stavební firmy, které teď tvrdí, že jsou s maržemi nízko a že nemohou už dále zlevnit. Stavby by zadával po vzoru některých zemí velkým inženýrským společnostem, které by si pak najímaly na jednotlivé úseky menší místní firmy. Bárta šetří i na svém ministerstvu, bez náhrady propustil tři náměstky.
-Petr Barták, Mediafax/NašePeníze.cz
Kam dál?
- Nedokončená dálnice D8 přináší ztráty 677 milionů korun ročně
- Ekoaktivisté bojují proti dostavbě D8, lidé bojují proti ekoaktivistům
- Škrty zastaví výstavbu dálnic. Pomoct může soukromý investor