Chcete poslat dopis? Na poště můžete čekat i hodinu!
28. 5. 2009 – 2:59 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Chcete poslat či převzít balíček, dopis či požádat o výpis z rejstříku kontaktního místa CzechPointu na pobočce České pošty? Čekat můžete i více než hodinu. Některé pobočky České pošty totálně zklamaly.
Česká pošta se stále drží na třetím místě naší ankety o nejškodlivější monopol v České republice. V anketě již hlasovalo bezmála 1600 čtenářů. Česká pošta patří dle čtenářů k podnikům s nejhoršími službami. Česká pošta se stále nevyrovnala s dědictvím socialismu. Jedná se o rozsáhlý, centrálně řízený moloch, který není schopen účinně řídit své jednotlivé pobočky a prostřednictvím nich poskytovat občanům kvalitní služby.
- Česká pošta propustí až 650 zaměstnanců centrály
- Doporučeným dopisům od státu se už nevyhnete
Redakce serveru mojepoplatky.cz navštívila několik poboček České pošty v Praze a další v menších městech. Cílem bylo potvrdit nebo vyvrátit stížnosti občanů na některé konkrétní pobočky a jejich služby. Stížnosti, které k nám do redakce přicházejí byly až na výjimky pravdivé.
Některé pobočky byly špičkové
Setkali jsme se s moderně působícími pobočkami, jako například v Sokolově. Mladý kolektiv zaměstnanců u přepážek, ochota, fungující vyvolávací systém, minimální fronty i ve špičkách a pokud se již fronta utvoří, je zrychleno odbavování na přepážkách tak, aby čekací doba nepřesáhla 15 minut.
Pozitivně působila také pošta v Kynšperku nad Ohří v Západočeském kraji, kde se nevytvářely žádné fronty, zaměstnankyně u přepážky vše vyřídila rychle a ochotně se znalostí věci. V malém městě tak tato zaměstnankyně vytváří pozitivní obraz pošty a to vše pouze díky své ochotě a schopnostem.
Pobočky v Praze téměř kolabují. Jejich klienti také
Naopak pobočka pošty v Praze Stodůlky – Lužiny nepřekvapila a plně potvrdila několik stížností občanů, které mají s touto pobočkou své negativní zkušenosti. I v době odpolední špičky fungovalo pouze 50 procent přepážek, což je dle vyjádření lidí ve frontě standard. V hale pošty se nacházelo při přepočítání 79 čekajících lidí. Z toho polovina musela stát. Čekací doba navíc byla nepředstavitelně dlouhá, na odeslání obyčejného doporučeného dopisu jsme museli čekat 57 minut! Problém navíc nebyl jen ve velkém množství lidí, ale v organizaci práce zaměstnanců, kdy vyzvednutí balíku trvalo i 8 minut. Tato pošta navíc potvrdila neschopnost jakkoliv vyjít vstříc svým klientům, když byli se stížnostmi odkázáni na vedoucí pošty, která však nebyla přítomna.
Vyhazují se statisíce korun
Na této pobočce bylo před nedávnem investováno do vyvolávacího a pořadního systému, který se následně neosvědčil, protože se paradoxně prodloužila čekací lhůta, proto byl po měsíci opět omezen a zavedeny klasické fronty. Investice tak byla vynaložena zcela neúčelně a spíše než zbytečné vyhazování peněz by této pobočce a jí podobným, pomohlo přijmutí kvalitních a schopných zaměstnanců, zlepšení organizace práce, včasná reakce na opakující se špičky apod.. Stejnou zkušenost, i když již ne tak negativní jsme zakusili na pobočce na Stodůlkách. Zde alespoň fungoval číselníkový pořadní systém, který však nezměnil nic na tom, že se zde vytvářely fronty. Čekací doba činila v našem případě 38 minut.
V Praze jsme nemohli vynechat hlavní poštu v Jindřišské ulici, která prokázala, že i přes velké množství čekajících lidí je schopna odbavovat rychle a plynule, což se od výkladní skříně České pošty dalo očekávat.
Pošta je špatně řízený podnik, ale má šanci
Náš test několika poboček potvrdil, že centrální řízení pošty je na velice slabé úrovni, neschopné ovlivnit svým rozhodováním a vlivem kvalitní fungování jednotlivých pobočkových článků České pošty. Nejdůležitější organizační rozhodování je tak na jednotlivých pobočkách.
Investice například na pobočkách na sídlištích v Praze jsou navíc na minimálních úrovních a často se s finančními prostředky plýtvá nebo jsou vynaloženy neúčelně. Organizační schopnosti vedoucích poboček jsou na nedostatečné úrovni, kdy nejsou odpovědní pracovníci schopni například v době špiček přijmout adekvátní organizační opatření ke zrychlení odbavování klientů, ať už se jedná o zrychlení práce, otevření více přepážek či pomoc zaměstnanců ze zázemí při odbavování klientů.
Neschopnost organizační, investiční i komunikační na mnoha pobočkách České pošty nevytváří dobrý obraz o této, státem vlastněné společnosti, a velmi tak připomíná doby nedávno minulé, kdy podobným způsobem jako Česká pošta fungovala většina socialistických podniků. Větší a delší fronty než na některých pobočkách České pošty už dnes uvidíte málokde.