Chceme jezdit na výlety, hrady a zámky, navštěvujeme však nákupní centra
23. 6. 2007 – 13:49 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
78% českých rodin s dětmi ve školním a předškolním věku věnuje témeř každý víkend rodině. Více než polovina rodin považuje za ideální strávit víkend s dětmi aktivně, na výletech do přírody nebo na hrady a zámky. Přesto rodiny těmto aktivitám věnují méne času než by samy chtěly.
Naopak nakupování v nákupních centrech je na předposledním 23. místě v lákavosti, nicméně ve skutečnosti jde o 7. nejčastejší víkendovou činnost. Tato zjištení vyplývají z unikátního pruzkumu na téma „Jak ceské rodiny tráví své víkendy“, kterou uskutečnila výzkumná agentura STEM/MARK. Celorepublikový reprezentativní průzkum proběhl v květnu 2007 a zúčastnilo se ho 1016 respondentů.
Podle výsledku průzkumu považuje více než polovina rodin za ideální strávit víkend s dětmi aktivně. Jako ideální aktivitu respondenti spontánne uvádeli výlet do prírody (18 %), návštevu aquaparku nebo bazénu (9 %), hory (7 %), cestování po CR (6 %), jízdu na kole, aktivní sport, výlet do zoo, lyžování, turistiku nebo výlet pod stan. Další ctvrtina by ráda cestovala do zahranicí (15 %) nebo k mori ci na jachtu (13 %). Zbývající by volili odpocinek blíže k domovu, at už u vody (6 %), v zábavním parku (3 %), na detském hrišti, pri dobrém obede v restauraci, v klidu na zahrade pri opékání burtu nebo grilování, návšteve kina nebo pobytu v lázních.
Současný chrám konzumu – nákupní centra – považuje za vhodné místo ke strávení ideálního víkendu ponekud prekvapive pouze 1 % dotázaných rodicu. Ale jaká je realita? Pruzkum ukázal, že alespon jednou za mesíc jezdí na výlety do prírody 52 % rodin, do multikin chodí 9 % (39 % alespon jednou za pul roku) a do aquaparku chodí 21 %. Na druhou stranu sleduje každý druhý víkend nebo casteji 48 % rodin videa nebo DVD doma. Také návšteva nákupních center, která patrí v žebrícku lákavosti na predposlední místo, je ve skutecnosti sedmou nejcastejší víkendovou činností.
Další zajímavá zjištení ukazují, že ve 48 % rozhoduje o víkendových aktivitách žena, ve 33 % muž a pouze v 9 % deti. Alarmující je fakt, že 69 % rodin s detmi ve školním a predškolním veku nikdy nenavštevuje divadla a koncerty vážné hudby, stejne tak, jako 67 % celé populace. Pozitivní ale je, že 75 % rodicu tráví víkendy se svými detmi.