Chargeback: Místo kožené kabelky laciný padělek z Číny? Platbu můžete získat zpět
21. 11. 2017 – 10:55 | Spotřebitelé | Martin Slapnička | Diskuze:
Obliba nákupů v zahraničí a to včetně Číny roste. Na nákupech se totiž dají ušetřit nemalé peníze. Riziko tu však je. Místo vysněného dárku může přijít nekvalitní padělek, či dokonce úplně něco jiného. Co dělat, když s vámi prodejce nekomunikuje? Využijte chargeback u své banky.
Služba Chargeback je relativně nákladná, proto se banky snaží od jejího využití klienty spíše odradit (zejména administrativně) a přesvědčit ho, aby podal reklamaci přímo u obchodníka. V případě Chargebacku podává klient reklamaci přímo u své banky (což je rozdíl oproti klasické reklamaci u obchodníka).
Drahý - levný nákup z Číny
Marek chce své manželce Evě koupit k narozeninám kabelku. Nějakou opravdu pěknou, nadčasovou a koženou. Z cen v obchodech se mu trochu orosí čelo. Pak ale narazí na opravdové terno - e-shop, který nabízí kvalitní kožené kabelky z Itálie. Přímo z továrny, bez provize obchodníkům, takže za slušnou cenu. Objedná, zaplatí kartou a těší se, jak bude Eva nadšená. Letos si dal s dárkem záležet. Balíček dorazil, kabelka je doma. Ale rozhodně ne kožená a už vůbec ne kvalitní. Materiál je na první pohled umělý, švy se párají a na podšívce jsou nějaká loga v čínštině.
Co má Marek dělat?
Je naštvaný, hodně. Ale s nakupováním na internetu má zkušenosti, takže před sebou nevidí neřešitelný úkol - kabelku pošle zpět a nechá si vrátit peníze. Na e-shopu ale nenajde všeobecné podmínky ani formulář pro odstoupení od smlouvy. Volá proto na uvedené telefonní číslo, ale nikdo hovor nezvedá. Napíše do kontaktního formuláře e-shopu, ale nikdo mu neodpovídá. Teď už mu je jasné, že se stal obětí podvodu. Eva asi letos k narozeninám dostane jen kytku, na víc mít peníze nebude.
Marek nezná chargeback
Kdyby Marek věděl o službě chargeback, hodně by se mu ulevilo. Chargeback představuje ochranu spotřebitele a umožňuje získat zpět peníze zaplacené kartou. Stačí doložit chybu nebo podvod na straně obchodníka, banka ho v jednání zastoupí a finanční prostředky mu ve většině případů vrátí zpět na jeho účet.
Kdy lze chargeback využít?
- zboží nebylo dodáno
- zboží bylo dodáno poškozené
- zboží neodpovídá popisu a fotografiím
- obchodník odmítá akceptovat odstoupení od kupní smlouvy
- obchodník se zákazníkem ohledně reklamace nekomunikuje
Chargeback je služba s jejíž pomocí lze žádat vrácení peněz na kartu, pokud někomu obchodník neposkytl službu), neposlal zboží nebo poslal jiné zboží a na reklamaci nereaguje. Lze tímto způsobem reklamovat i duplicitně nebo v chybné výši zaúčtované, nebo podvodné transakce.