České hypoteční banky nenaplňují očekávání zákazníků
23. 10. 2007 – 4:30 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Ačkoliv český hypoteční trh zaznamenává v průměru růst okolo 40 % ročně, banky stále nedostatečně diversifikují a expandují výběr produktů tak, jak poptávají zákazníci. V České republice je 13 bank, které poskytují hypotéky, nicméně více než 85 % z celkového počtu hypoték je poskytováno jen čtyřmi bankami. Z této monopolní pozice a také jako výsledek opatrných strategií řízení rizik, tyto banky neukazují snahu a zájem poskytovat lepší hypoteční produkty, které více naplňují potřeby a očekávání zákazníků.
„Slyšeli jste nebo viděli v nabídkách českých bank speciální produkty jako Buy-to-let (Investovat, koupit, pronajmout), Equity release (Zpětná hypotéka ), Půjčka na 2., 3. nebo 4. domov? A co třeba Zelená hypotéka, Růžová hypotéka, Šedá hypotéka nebo 110% půjčka, Platební prázdniny a Interest only (I-O hypotéka)? Žádná z nich u nás neexistuje, ačkoliv jsou to v zemích jako Velká Británie, Španělsko, Francie, Německo běžné hypoteční produkty . Jen pro představu, ve Velké Británii poskytuje hypotéky okolo 70 subjektů s více než osmi a půl tisíci produkty celkem,“ komentuje Miroslava Mařanová, ředitelka společnosti SmithNovak, která pořádá v prosinci v Praze konferenci o českém hypotečním trhu s názvem „hypotéka2007”.
Čeští zákazníci se mění, jsou náročnější, méně homogenní, ve finančních záležitostech jsou chytřejší. Tuto změnu zatím velké banky nezaznamenali.
Zdeněk Sluka, ředitel společnosti Sophia Finance komentuje: „Denně se setkáváme s tím, že zákazníci jsou více a více nároční a mají větší znalosti. Je tady poptávka po nových produktech, jako například Interest-only nebo Equity release, (tzv. Zpětné hypotéky) a není otázkou zda, ale kdy banky zásadně navýší rozsah produktů a služeb, které nabízejí.“
Ale je tu stále naděje. Český realitní trh se pomalu posouvá do období “po boomu”, objemy obchodů postupně klesnou na růst v jednotkách procent. Tato skutečnost doplněna vstupem nových subjektů na trh přiostří konkurenční boj. Banky budou nuceny přehodnotit své strategie řízení rizik a expandovat hypoteční produktovou nabídku, snížit poplatky a stimulovat poptávku ze specifických segmentů trhu. Shrnuto – lepší obchod pro zákazníky.