České dráhy přicházejí s novou strategií odbavení cestujících
30. 7. 2007 – 4:23 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
1. srpna zahájí České dráhy telefonický prodej jízdenek pro vlaky SuperCity. Současně začíná pilotní projekt nového způsobu osobního odbavení v souladu s Komplexní strategií odbavení.
Vedení akciové společnosti České dráhy přijalo a schválilo k realizaci Komplexní strategii odbavení cestujících. Jedná se o souhrnný strategický materiál, který stanovuje jednotné procesy pro odbavení cestujících v rámci sítě Českých drah podle tzv. kategorizace stanic tak, aby v každé kategorii stanic měl cestující garantované odbavovací služby v závazném rozsahu. Jednotlivé stanice jsou rozděleny do pěti kategorií, a to podle počtu denně odbavených cestujících. V kategoriích 4 a 5 s největším rozsahem služeb je přibližně 60 klíčových stanic, které odbavují většinu cestujících v síti ČD. Nejvíce změn a úprav se bude dotýkat právě těchto stanic – s některými novinkami přicházejí České dráhy již od 1. srpna 2007.
Čtyři základní způsoby odbavení cestujících ČD
V souladu s Komplexní strategií odbavení, která bude postupně zaváděna, budou cestující Českých drah odbavování prostřednictvím čtyř základních ZPŮSOBŮ ODBAVENÍ:
1. Osobní odbavení cestujících (odbavení, kdy je zákazník v kontaktu s pokladníkem)
Odbavení pod značkou ČD centrum: zastřešující značka pro zónu prodejních míst jízdních dokladů a sjednocené centrum zákaznických služeb (stanice kategorií 4 a 5)
Osobní pokladny jako místo prodeje jízdních dokladů pro stanice kategorie 3
Smluvní prodejci jízdních dokladů jako místo prodeje pro stanice kategorie 2
2. Automatizované odbavení cestujících
Nekomplexní prodejní automaty s možností úhrady omezeného portfolia dokladů mincemi, vybavené technologií tzv. validátoru pro zúčinění funkcí na In-kartě
Komplexní prodejní automat jízdenek s technologií validátoru s komplexním odbavením cestujících – s možností úhrady jízdného platební kartou
3. Elektronické odbavení cestujících
Internet: Sjednocené centrum on-line služeb (prodej jízdenek, rezervace služeb, poskytování informací)
Kontaktní centrum 840 112 113: Sjednocené centrum telefonických zákaznických služeb (prodej, rezervace služeb, poskytování informací)
4. Doplňkové odbavení cestujících
Odbavení cestujících ve vlaku ze zastávky bez obsluhy
Realizace Komplexní strategie odbavení cestujících přiblíží, vedle sjednocení procesů odbavení podle závazných standardů, České dráhy moderním železničním dopravcům v rámci Evropské unie. Dva klíčové aspekty v naplňování Komplexní strategie odbavení cestujících startují přitom již 1. srpna 2007.