České dráhy investují v roce 2008 téměř o miliardu více do obnovy vozového parku
28. 12. 2007 – 9:53 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
České dráhy vstupují do příštího roku se schváleným podnikatelským plánem, který počítá s investicemi do obnovy vozového parku v osobní dopravě ve výši 3,6 miliardy korun.
Proti letošní částce (2,7 miliardy) je to skoro miliardový nárůst. Z vlastních zdrojů investují České dráhy v roce 2008 do pořizování nových vlaků a modernizace stávajícího vozového parku téměř 2,4 miliardy korun.
Plán pro rok 2008 zahrnuje nákup 100 vozů pro dálkovou dopravu ze zahraničí, patrových klimatizovaných jednotek CityElefant pro příměstskou dopravu, 22 dvouvozových motorových jednotek Regionova, 7 třívozových motorových jednotek Regionova, 6 modernizovaných řídicích vozů řady 954 pro motorové rychlíky a 9 modernizovaných vložených vozů řady 054 pro motorové rychlíky.
„Rádi bychom koupili stovku modernizovaných komfortních vozů pro dálkovou dopravu. V současné době jsou takové k dispozici například u německých drah,“ říká Josef Bazala, generální ředitel ČD a předseda představenstva. „Budeme ale vypisovat veřejnou soutěž, ze které skutečný dodavatel a finální cena teprve vzejde. Už v průběhu roku bychom tyto vozy rádi nasadili na Brněnské expresy na vlaky, které jedou přes celou republiku, aby cestující mohli strávit dlouhou cestu v moderních pohodlných vozech.“
Mezi nejdůležitější cizí zdroje financování patří úvěry od Eurofimy a státní podpora z programů Ministerstva dopravy na podporu pořízení a obnovu železničních kolejových vozidel. Eurofima je organizace evropských železničních společností, která se zabývá financováním obnovy vozového parku a tyto úvěry podléhají notifikaci Evropské komise v Bruselu.České dráhy budou nakupovat i nadále další patrové klimatizované jednotky CityElefant od českého výrobce, které jezdí především v Praze a okolí, ale také na Ostravsku. „Jedná se o moderní příměstské vlaky, které postupně nahrazují staré pantografy ze 60. a 70. let. Samozřejmostí je, že vlak je bezbariérový se speciálně upravenými prostory a sociálním zázemím pro vozíčkáře,“ doplňuje Jiří Kolář, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. Celkem už provozují České dráhy 34 CityElefantů, jedna souprava stojí více než 200 milionů korun a vlaky jsou financovány především z úvěru od Eurofimy.
Pokračuje také modernizace vlaků pro regionální dopravu. České dráhy kompletně přestavují staré motorové vozy na jednotky Regionova, které jsou určeny pro místní tratě, jsou částečně bezbariérové a mají speciálně upravené WC pro vozíčkáře i navigační majáčky pro nevidomé a velmi moderní interiér. Aktuálně provozují České dráhy v celé republice 39 dvouvozových a 7 třívozových souprav. Do roku 2010 dodá Pars nova Českým drahám zhruba 100 jednotek Regionova, z toho bude 26 třívozových. Dvouvozová Regionova stojí 21 milionů korun, třívozová 37 milionů.
„Přestavujeme také staré nepotřebné poštovní vagony na moderní řídicí vozy určené především pro regionální vlaky a motorové rychlíky. Zároveň do těchto spojů modernizujeme vložené vozy, a začínají tak vznikat ucelené soupravy s rekonstruovaným motorovým vozem, vloženými vozy a řídicím vozem, díky kterému není potřeba ve stanicích, kde souprava mění směr, objíždět motorovým vozem na druhý konec vlaku. Řídicí vozy jsou vybaveny zdvihacími plošinami pro vozíčkáře a nově také oddílem první třídy se stolečky a přípojkami na notebook,“ doplňuje Jiří Kolář. Tyto soupravy jezdí především v okolí Brna, Hradce Králové a Prahy.
CityElefant (řada 471)
Moderní patrové příměstské jednotky vyrábí ČKD Vagonka, a.s., v Ostravě Vítkovicích. České dráhy provozují tyto jednotky jako třívozové, vozíčkářům slouží speciální zdvihací plošiny a bezbariérové toalety. Vlak nabízí také místa pro cestující s jízdními koly a první třídu. Vlak je kompletně klimatizovaný, maximální rychlost činí 140 km/h. Cena jedné soupravy je přes 200 milionů korun, nákup financují České dráhy částečně ze svých zdrojů, částečně z úvěru od Eurofimy. V současnosti mají ČD 34 jednotek z celkového počtu šedesáti objednaných. Jednotky CityElefant jsou v provozu zejména v Praze, ve Středočeském a Pardubickém kraji a na Ostravsku.
Regionova (řada 814, 814.2)
Motorové jednotky vznikají kompletní přestavbou původních motorových vozů řady 810 a přípojných vozů 010. Rekonstrukci pro České dráhy provádí Pars nova, a.s. Soupravy provozují České dráhy jako dvouvozové a třívozové. Dvouvozovou Regionovu tvoří motorový a řídicí vůz, třívozovou dva motorové vozy a jeden vložený. Standardem je u těchto jednotek nízkopodlažní část, bezbariérové WC pro vozíčkáře i speciální navigační majáčky pro nevidomé.
Řídicí vozy řady 954
Řídicí vůz řady 954 je komplexní modernizací původních nevyužívaných poštovních vozů řady Postw. Uvnitř vozu je vybudován kompletně nový interiér s velkoprostorovým oddílem druhé třídy, s prostorem pro přepravu invalidních vozíků a s víceúčelovým prostorem pro jízdní kola a objemná zavazadla. Nově jsou tu dosazeny pohodlné čalouněné sedačky s hlavovými a loketními opěrkami, příčné zavazadlové police a protiskluzová podlahová krytina. Vůz je vybaven dvěma zdvihacími plošinami pro cestující se sníženou pohyblivostí, bezbariérovým WC a oddílem první třídy se stolečky a přípojkami na notebooky. Rekonstrukci provádí Pars nova, a.s.
Vložené vozy 054
Vznikají komplexní modernizací původních českých a slovenských vozů 053 a doplňují motorové soupravy: motorový vůz 854 – vložený vůz 054 – řídicí vůz 954. Pro ČD provádí modernizaci vloženého vozu 054 Krnovské opravny a strojírny, s.r.o. Přestavba vozu stojí 8,3 mil. korun a je pojata komplexně, to znamená pojezdová část, skříň i interiér.