České aerolinie zavedou nový cenový systém letenek

22. 9. 2009 – 1:30 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

České aerolinie zavedou nový cenový systém letenek
Foto: ČSA | zdroj: NašePeníze.cz

Přechod na zcela nový a moderní systém řízení nabídky letenek s názvem Origin & Destination zahájí 23. září 2009 České aerolinie. Systém pracuje na bázi síťového létání a cenu letenky nově stanovuje podle počáteční a konečné destinace, což ocení zejména tranzitní cestující po Evropě. Umožní jim tak přes 3600 spojení po Evropě, Střední Asii, Blízkém a Středním Východě.


„Origin & Destination vychází z několika předpokladů. Využívá zejména polohy Prahy a principu síťového létání, kdy letadla Českých aerolinií přilétají a odlétají na ruzyňské letiště v navazujících vlnách a díky tomu ji staví do pozice hubu. Efektivním stanovováním ceny letenek pouze podle začátku a konce cesty s ohledem na sít dokáže pro cestující, kteří jsou ochotni po Evropě cestovat s maximálně jedním přestupem v Praze, nabídnout konkurenční podmínky ve srovnání s přímým letem,“ vysvětluje základní principy systému Petr Pištělák, viceprezident pro marketing a vývoj produktu Českých aerolinií a dodává: „To je zásadní rozdíl oproti takzvanému point-to-point létání, a to jak z hlediska schopnosti řízení cenotvorby a kapacity, tak zejména velikosti trhu. Zatímco potenciál trhu létání z Prahy do Prahy je přibližně 1,13 miliard USD ročně, významný podíl Českých aerolinií na něm lze zvyšovat jen velmi obtížně. Kdežto potenciál trhu šesté svobody přes Prahu lze odhadnout na 3,12 miliard USD ročně. O podíl na něm, tj. o tranzitní cestující, se České aerolinie chtějí poprat, což by jim mohlo ročně přinést kolem půl miliardy korun na dalších výnosech. Zaměřovat se pouze na extrémně zahuštěný evropský point-to-point trh se sebezničující cenovou válkou by bylo nerozumné řešení. \"

- Tomio Okamura: Cestovní kanceláře neuvádějí cenu zájezdu i s palivovým příplatkem v zájmu klienta
- Nejděsivější letiště světa, aneb kde byste nechtěli přistávat

Nový systém vytváří tzv. O&D spojení, tedy varianty možného cestování v síti Českých aerolinií vždy s přestupem v Praze. Podle zimního letového řádu Českých aerolinií  2009/2010 takových tras  existuje přes 3600. Systém O&D vyhodnocuje v  matematickém modelu desetitisíce vstupních informací, od například aktuálního vývoje rezervací na jednotlivých úsecích přes historický vývoj knihování až po pravděpodobnost zájmu o letenky na jednotlivých trzích. To vše vždy z pohledu celé sítě Českých aerolinií. „Díky tomu stanovuje ceny letenek pro jednotlivé úseky separátně, plastičtěji pracuje s jejich výší podle poptávky v celé síti. Dokáže efektivněji přesouvat a nabízet volnou kapacitu na jednotlivých úsecích po celé síti tak, aby byla pravděpodobnost prodeje volného místa co nejvyšší. Systém Origin & Destination tak dokáže zcela odděleně řídit cenotvorbu letenek jak na lokálním trhu u létání z bodu do bodu, tak i na ostatních trzích u tzv. síťového létání s přestupem v Praze. To stávající systém v tak sofistikované podobě nedokáže,“ doplňuje Tomáš Holan, ředitel útvaru Revenue Management Českých aerolinií, jenž měl přípravu celého projektu na starosti.

Zimní letový řád 2009/2010

Vliv ekonomické krize a následný pokles poptávky po letecké přepravě v některých úsecích byly nejdůležitějšími faktory při sestavování zimního letového řádu na sezónu 2009/2010. České aerolinie dále posilují frekvence zejména směrem na východní trhy: Moskva o pět, Jekatěrinburg a Jerevan o dvě, Rostov na Donu, Tbilisi a Minsk o jednu frekvenci týdně ve srovnání s předcházejícím zimním letovým řádem. Do Moskvy České aerolinie nabízejí denně tři spojení každý den a další v code-share spolupráci s Aeroflotem. Naopak, v důsledku krize České aerolinie pozorují pokles zájmu o cestování do některých destinací, jako je Ostrava, Žilina, Riga, Londýn nebo Hamburk, kde České aerolinie zrušily spoje v málo využívaných časech. U Osla, Stockholmu a Benátek došlo ke spojení dopoledních letů do jedné linky, a naopak k posílení večerní frekvence. Z důvodu ekonomické nerentabilnosti a dlouhodobé ztrátovosti České aerolinie ruší linku do Manchesteru a vlastní operování do New Yorku. Spojení do New Yorku bude od zimního letového řádu 2009/2010 zajišťovat partner ze SkyTeamu, společnost Delta Air Lines. České aerolinie díky code-share spolupráci budou i nadále prodávat letenky na spojení Praha-New York-Praha pod vlastním označením OK. Nový letový řád Českých aerolinií na zimní sezónu 2009/2010 platí od 25. října 2009 do 28. března 2010.



Kurzy

Kurzovní lístek: 22.11.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,220 25,340
USD 24,240 24,420
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články