Česká spořitelna nás podvedla, říkají někteří žadatelé o úvěr
14. 6. 2010 – 14:47 | Půjčky | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Někteří klienti České spořitelny získali v těchto dnech dopis s oznámením, že jim banka okamžitě půjčí finanční prostředky, aniž by potřebovali jakákoli další potvrzení či doklady.
Jak se ale ukazuje, dostat peníze od spořitelny pak nemusí být vůbec jednoduché a zůstává jen u slibů.
Na agenturu Mediafax se obrátili dva klienti z jižních Čech, z jejichž dopisu od banky jasně vyplívá, že by po předložení dokumentu, jehož součástí je i certifikát, měli nabízenou půjčku získat. V dopisu je uvedeno, že není potřeba, aby dokládali jakékoli další podklady, a že peníze jsou okamžitě jejich.
"Když jsem do banky přišla, byla jsem v šoku. Ač je v dopisu s certifikátem uvedeno, že mi stačí jen občanský průkaz a onen dopis, a že nepotřebuji žádné jiné další potvrzení, okamžitě se mne začali vyptávat na můj plat, majetkové poměry a chtěli potvrzení o výdělku, anebo daňové přiznání," svěřila se jedna z klientek spořitelny z Písku, která si nepřeje zveřejnit své jméno. Peníze prý potřebovala jako okamžitou finanční pomoc v momentální složité životné situaci. Měla však smůlu, protože jí pracovnice na pobočce sdělila, že na peníze patrně nedosáhne.
TIP: Vzory smluv - Smlouva o půjčce
"Chtěla jsem dvě stě tisíc, když však jsem se ohradila, že tu mám dopis a předpokládám, že si banka zjistila předem údaje o mně a jsem navíc klientkou České spořitelny, začala pracovnice vykládat něco o tom, že by to možná šlo a mohli by mi půjčit třeba alespoň polovinu. Tomu nerozumím, protože buď je vše v pořádku, banka dopředu ví, kolik mi může půjčit, anebo na to nedosahuji, nemohou mi půjčit nic a pak nechápu, proč posílají takové lživé dopisy," podivuje se klientka.
Stejnou zkušenost má i jiný klient spořitelny z Tábora. Dostal obdobný dopis s předschválenou částkou půjčky na 300 tisíc korun. Ale ani on neuspěl. "Chtěl jsem třista tisíc. I když v dopisu je, že nepotřebuji žádné další podklady, okamžitě se začali vyptávat na plat a chtěli doložit potvrzení o výplatě nebo daňové přiznání, připadal jsem si opravdu trapně. Když jsem se zeptal, co je to za postup, když mi vlastně slibují půjčku, a já jsem jejich požadavky uvedené v dopise splnil, řekla mi zaměstnakyně spořitelny, že se na to ještě podívá a možná by mi mohla vyhovět 70 tisíci korunami. Tento přístup nechápu a považuji za naprosto neprofesionální," podotkl klient.
Na dopisu, jehož součástí je i certifikát se jménem, adresou a osobním číslem klienta, je sice drobným písmem uvedeno, že na půjčku nevzniká automaticky právní nárok, klienti mají ale prý jasný pocit, že i tak jim banka nabízí něco, co jim může zaručit, když přinesou dokument a doklad totožnosti.
Jak se ukazuje, jde zřejmě pouze o reklamní tah. "To co jsem dostala v dopisu napsáno, a to, co spořitelna uvádí pak jako vysvětlení, si ale zcela odporuje," dodává žena z Písku. Česká spořitelna se ale ústy své mluvčí Pavly Langové brání s tím, že jde pouze o předschávelné úvěry, které ale nezaručují, že klient peníze musí dostat.
"Vybraným klientům posíláme tuto nabídku což znamená, že klienta oslovíme s konkrétní nezávaznou nabídkou úvěru. Nabídky v žádném případě neposíláme náhodným klientům – vždy vycházíme z informací, které o klientovi máme k dispozici, například výši příjmu, transakční historii, úvěrové chování v minulosti, a podobně. Pro klienta je pak vyřízení takového úvěru administrativně jednodušší a cenově výhodnější. Klienty známe, tudíž jejich rizikovost je pro banku nižší, a jsme tak schopni nabídnout i výhodnější podmínky," uvedla pro agenturu Mediafax Langová.
Požadavek o výši příjmu či daňové přiznání je prý pro získání půjčky od klienta pro banku nezbytné. "Pokud by banka tuto informaci nevyžadovala, byla by v rozporu s principy zodpovědného úvěrování. Na druhou stranu našim klientům chceme vyřízení úvěru co nejvíce zjednodušit, a proto jsme zvolili výše uvedený postup pro klienty, kteří si nenechávají prostředky zasílat na účet České spořitelny," dodala mluvčí spořitelny.
Klienti prý ale pak nechápou, proč jim banka vůbec zasílá dopis, v kterém je utvrzuje, že nepotřebují žádné další doklady, ani potvrzení o příjmech a peníze jsou jejich. "Pak nevím, proč banka raději nešetří peníze. Musí nutně zvedat částky na poplatky místo toho, aby peníze nás klientů šetřili, tisknou a rozesílají desítky tisíc takových dopisů a dělají si ze svých vlastních klientů legraci," dodal rozhořčeně klient banky z Tábora. Lidé, kteří takový dopis dostali a cítí se podvedení reklamním tahem banky, se chtějí obrátit například na Českou obchodní ispekci i na Sdružení obrany spotřebitelů.
-Mediafax
Kam dál?
- Půjčky a úvěry - přehled nebankovních společností. Kde si rozhodně nepůjčovat
- Spotřebitelský úvěr by měl být v budoucnu s lepšími podmínkami - ze zákona
- Smlouva o půjčce bude přehlednější. Od smlouvy půjde odstoupit do 14 dnů
- Půjčky a úvěry: Neplatíte dluhy? Připravte se na popularitu!
- Novomanželská půjčka. Splňujete nároky na poskytnutí?