Česká pokladna přišla o osm miliard kvůli drahým pohonným hmotám
28. 1. 2011 – 13:05 | Ceny PHM | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
V České republice se prodává pátá nejdražší nafta v Evropě. Tato situace samozřejmě netěší české motoristy, ale má i velmi negativní dopad do státního rozpočtu. Díky tomu, dopravci tankují často v zahraničí.
Podle údajů z mýtného systému vzrostly dopravní výkony v ČR o více než pět procent. Protože ale cena nafty je ve většině Evropy nižší, upustila od tankování v ČR nejen tranzitující vozidla, ale v zahraničí kupují pohonné hmoty i české kamiony.
TIP: Ceny pohonných hmot
Státní rozpočet tak přišel podle odhadů sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia kvůli vysoké ceně nafty v Česku až o osm miliard korun.
Praxi tankování kamionů v zahraničí nedávno potvrdil například i Jaroslav Hanák, prezident Svazu dopravy, který podniká v silniční dopravě. „Zakázal jsem svým řidičům tankovat v Česku,“ řekl novinářům.
TIP: Kalousek: Uvažujeme o zlevnění benzínu, řidiči u nás netankují, jen projíždějí
Podle údajů Česmadu je nejdražší nafta ve Spojeném království (1,584 eur, tj. 38,34 Kč za litr), Švédsku (1,468 eur; 33,55 Kč), Řecku (1,409 eur; 34,13 Kč) a Dánsku (1,354 eur; 32,79 Kč). Ceny se vztahují k 21. lednu, kdy pro Českou republiku platil údaj 1,347 eur, tj. 32,62 Kč za litr nafty.
V Německu k uvedenému datu Česmad uvádí cenu nafty v přepočtu 32,21 Kč, v Rakousku 31,05 Kč, na Slovensku 30,54 Kč a v Polsku 29,09 koruny za litr.
Kamiony mají běžně na plné nádrže dojezd přes dva tisíce kilometrů.
Snížení spotřební daně by bylo řešením
V dřívějším článku "Spotřební daň u nafty by mohla klesnout až o 2,50 na litr" jsme představili řešení, jaké nabízely Věci veřejné (VV). VV chtějí prosadit snížení spotřební daně z motorové nafty o 2,5 koruny na litr, což by znamenalo pokles o necelých 23 procent.
Proti tomu je však ministr financí Miroslav Kalousek s tím, že se jedná o příliš rizikové opatření. Více vysvětluje v článku "Kalousek: Snížení spotřební daně na naftu je příliš rizikové opatření"