Češi přestávají kupovat tvrdý alkohol
27. 8. 2012 – 10:24 | Domácí | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
V prvním pololetí letošního roku ve srovnání se stejným obdobím loňska poklesl prodej lihovin o sedm procent, informovala v pondělí Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL) s tím, že tak pokračuje trend započatý již v roce 2010. Roční objem lihovin prodaných v Česku se pohybuje kolem 55 milionů litrů.
"V roce 2010 se prodeje lihovin snížily o šest procent, v roce 2011 o čtyři procenta a v letošním prvním pololetí o sedm procent. Důvod vidíme především v necitlivém zvýšení spotřební daně, které vstoupilo v účinnost od 1. ledna 2010," uvedl v pondělí prezident UVDL a generální ředitel STOCK Plzeň – Božkov Petr Pavlík.
<%Anketa163%> |
Podle něj se tak ukazuje, že zvýšení nepřineslo státu vyšší výběr daně. "Ani nevedlo ke snížení konzumace lihovin a dalších alkoholických nápojů. Proto UVDL podporuje odbornou diskusi na téma rovnoměrného rozložení daně v porovnání lihovin s pivem a vínem," dodal Pavlík.
Unie výrobců a dovozců lihovin zároveň upozorňuje na to, že je tuzemský trh negativně ovlivněn obchodováním s nezdaněným lihem. Nelegální obchodování na černém trhu s lihovinami podle unie poškozuje nejen stát, ale i výrobce a dovozce lihovin.
Unie se proto účastní práce skupiny zabývající se problematikou boje proti nelegálnímu obchodu s lihem a lihovinami, kterou vede ministerstvo financí.
Cílem skupiny je změnou zákonů omezit daňové úniky a zabránit nelegálním dovozům ze třetích zemí. Mezi navrhovaná opatření patří například zákaz prodeje alkoholických nápojů na tržištích, omezení spotřebitelského balení na maximálně šest litrů či zákaz značení lihu propuštěného k vývozu nebo dopravovaného v režimu podmíněného osvobození od spotřební daně do států EU.
Roční objem lihovin prodaných v Česku se pohybuje kolem 55 milionů litrů, Češi však nejsou největší "pijáci". Spotřeba lihovin v ČR je srovnatelná s Německem, kde připadají na hlavu dva litry čistého alkoholu z lihovin ročně (v ČR je to 2,1 litru). V dalších sousedních zemích je však tento ukazatel na mnohem vyšší úrovni. Každý Slovák do sebe v průměru ročně dostane tři litry čistého alkoholu z lihovin, v Polsku je to dokonce ještě o třetinu více.
Součástí pondělní tiskové konference bylo zároveň představení kampaní neziskového sdružení Fórum Pijte s rozumem. Kampaň má přesvědčit širokou veřejnost o zodpovědném přístupu ke konzumaci alkoholu. Cílovou skupinou jsou děti od 13 let. Oblast řízení a konzumace alkoholu spadá do kampaně Domluvme se.
Fórum se také zavazuje k dodržování samoregulačních opatření v reklamě, reklamy členů tak například nebudou zaměřené na osoby mladší 18 let.
Filip Nachtmann | MED