Češi mají větší zájem o dovolenou v Chorvatsku a Itálii, o leteckou dovolenou zájem klesá
27. 12. 2010 – 11:15 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Tuzemské cestovní kanceláře prodaly letos 2,25 milionu zájezdů, což znamená meziroční nárůst o sedm procent. V pondělí o tom informoval Tomio Okamura, viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).
"Z naší pravidelné analýzy výsledků průzkumu mezi cestovními kancelářemi dále vyplývá, že letos došlo k výraznému nárustu prodeje zájezdů do destinací v dojezdové vzdálenosti - Chorvatsko, Slovensko, Itálie," uvedl Okamura s tím, že u leteckých zájezdů byl letos zaznamenán opět meziroční pokles prodeje, a to o 15 procent. "Leteckých zájezdů je však pouze přibližně 20 procent z celkové nabídky zájezdů cestovních kanceláří," podotkl Okamura.
Také letos bylo nejpopulárnější českou zahraniční destinací Chorvatsko, dále pak Slovensko a Itálie. Přibližně polovina všech českých zahraničních dovolených letos podle Okamury připadla na jednu z těchto tří zemí. Na dalších místech co do počtu českých zahraničních dovolených se letos umístilo Řecko, Rakousko, Egypt, Velká Británie, Španělsko, Francie, Bulharsko, Turecko, Maďarsko a Tunisko.
Češi podle zjištění AČCKA i letos stále šetřili, krize však již pomíjí, takže začali opět cestovat především do blízkých destinací, kde nejsou ceny pobytů tak vysoké.
"Autobusové zájezdy či pobyty s vlastní dopravou se letos prodávaly dobře," řekl Okamura.
Zatímco počet prodaných zájezdů letos meziročně mírně narostl, tržby při meziročním srovnání celkově nijak zásadně nestouply, protože pozitivní nárůsty prodeje zájezdů pozemní dopravou vymazal pokles prodeje dražších leteckých zájezdů.
Důvodem velmi dobrého prodeje zájezdů pozemní dopravou a naopak dalšího poklesu leteckých dovolených byl i letošní problém s islandskou sopkou (uzavření evropského vzdušného prostoru) a také problémy v Řecku, které mnoho Čechů letos od letecké dovolené odradily.
"Postkrizový stav nahrál letos internetovým prodejcům zájezdů, lidé díky filtrům na internetu snadno nalézají nejlevnější pobyty, takže se letos prodalo v ČR přes internet rekordních 30 procent všech zájezdů, tedy 675 tisíc, což znamená meziroční nárůst o čtyři procenta," konstatoval Okamura. Prodeje zájezdů přes internet však mají stále prostor růst. Například v USA a v západní Evropě se prodává přes internet přibližně 40 procent všech zájezdů.
Po loňském krizovém roce a velkých úpadcích cestovních kanceláří (např. Tomi tour) byly letos podle Okamury cestovní kanceláře velmi obezřetné v tom, aby nenasmlouvaly zbytečně mnoho kapacit, které by pak těžko prodávaly, což se projevilo v letošním nedostatku zájezdů na Last minute.
"Na druhou stranu to mělo i velmi pozitivní efekt, kdy z celkového letošního počtu 1068 cestovních kanceláří v ČR zkrachovala s tím, že zanechala klienty v zahraničí, pouze jedna kancelář - CK Svobodná cesta. Trh cestovních kanceláří byl tak v naší zemi letos stabilizovaný," uvedl Okamura.
Na příští rok nasmlouvaly české cestovní kanceláře podle AČCKA přibližně o pět procent více zájezdů než letos. "Vzhledem k opatrnosti cestovních kanceláří tak můžeme také příští rok v létě očekávat opět určitý nedostatek zájezdů na Last minute," uzavřel Okamura.
-Dana Rybáková,MED