Češi letos koupili už 125 753 nových osobních aut, jaká auta letí?
6. 10. 2010 – 12:28 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Češi za prvních devět měsíců letošního roku zaregistrovali celkem 125 753 nových osobních automobilů, což je meziročně o osm tisíc víc.
Ve středu o tom informoval Svaz dovozců automobilů (SDA).
Kromě toho v České republice letos lidé a firmy zaregistrovali 8315 lehkých užitkových automobilů, 461 autobusů, 3611 nákladních vozidel a 16 698 motocyklů.
Z celkové letošní registrace osobních aut byly 54,96 procenta firemní vozy, 42,31 procenta tvořily soukromé vozy a 2,73 procenta nebylo zjištěno.
Nejvíce si Češi i letos kupují značku Škoda, která s počtem 39 591 kusů a podílem 31,48 procenta výrazně vede počet registrovaných nových aut. Druhé místo oblíbenosti obsadila značka Ford (10 932 registrovaných vozů, 8,69 procenta) následovaná Volkswagenem (10 004 kusů, 7,95 procenta). Mladoboleslavská Škoda letos dosáhla i největšího nárůstu, a to o 7065 kusů, tedy 3,86 procenta.
Absolutní prvenství podle konkrétních modelů letos drží s 19 278 registrovanými vozy model Škoda Octavia (15,33 procenta), následovaná Škodou Fabia (11 723 kusů, 9,32 procenta) a Kia CEE´D (3259 kusů, 2,59 procenta). V první pětce nejprodávanějších modelů je ještě Škoda Superb (3236 kusů, 2,57 procenta) a Škoda Yeti (3096 kusů, 2,46 procenta).
Nejoblíbenějším provedením karoserie bylo v prvních devíti měsících letošního roku kombi (32,24 procenta registrovaných vozů), následované provedením hatch/lift (26,09 procenta), MPV (12,34 procenta), sedan (12 procent), terénní (10,76 procenta), mini (3,38 procenta) a sportovní (736 kusů). U 2,57 procenta vozů nebyl typ karoserie zjištěn.
Nejvíce Češi upřednostňují benzinové motory (58,1 procenta nových registrovaných osobních automobilů) a dieselové (39,1 procenta), přičemž ale podíl vozů s pohonem na naftu meziročně vzrostl o deset procent. Naopak o alternativní pohon v Česku příliš velký zájem není. Motor na CNG mělo pouhých 107 registrovaných vozů, LPG využívá 43 osobních aut, E85 16 aut a jen dva nově registrované vozy pohání elektřina.
Podle barev letos vítězí šedá (20,09 procenta registrovaných osobních aut) těsně následovaná černou (19,49 procenta). Na třetím místě je letos modrá (14,85 procenta), červená (11,67 procenta), stříbrná (8,09 procenta), hnědá (6,8 procenta) a zelená (čtyři procenta).
V kategorii lehkých užitkových automobilů vede letos značka Ford s 1440 registrovanými automobily (17,31procentní podíl) následovaná Renaultem (1081 kusů, 13 procent), a Fiat (941 kusů, 11,26 procenta). Z modelů je nejoblíbenější Ford Transit (1365 kusů, 16,41 procenta), Renault Master (785 kusů, 9,44 procenta) a Mercedes-Benz Sprinter (527 kusů, 6,33 procneta). Nejvíce Češi preferují kategorii do tří tun (40,39 procenta), 37,12 procenta pak tvořily vozy nad 3,5 tuny a 18,25 vozy do dvou tun. Podle provedení karoserie zůstává s obrovským náskokem nejoblíbenější skříň (81,43 procenta), na druhém místě je šasi (6,25 procenta) a třetí pickup (4,93 procenta).
Z nákladních aut je nejoblíbenější výrobce DAF s 696 registrovanými kusy (19,27 procenta), Mercedes-Benz (636 kusů, 17,61 procenta) a MAN (635 kusů, 17,58 procenta). Podle provedení kategorie takřka polovinu (47,6 procenta) nových registrovaných nákladních aut tvoří šasi, podobně je na tom také tahač (46,41 procenta).
Mezi autobusy vede značka Irisbus (150 kusů, 32,53 procenta), následovaný značkou SOR (141 kusů, 30,58 procenta) a Mercedes-Benz (74 kusů, 16,05 procenta). Na prvním místě je linkové provedení (57,91 procenta), na druhém místě městské (17,13 procenta) a na třetím dálkové (15,4 procenta).
U motocyklů Češi nejvíce registrovali značku Rhon (2167 kusů, 12,97 procenta), Hondu (914 kusů, 5,47 procenta) a Yamahu (896 kusů, 5,36 procenta).
Dovoz ojetých osobních aut naopak oproti loňskému roku poklesl o 12 procent, ve srovnání s rokem 2008 dokonce o 46 procent.
"Výsledky registrací automobilů potvrzují trend mírného oživování ekonomiky a opatrného optimismu zákazníků. Jejich nákupní apetit se snaží podpořit i prodejci nejrůznějšími slevovými a marketingovými akcemi. Díky nim se již stává trendem, že za stejnou cenu než před rokem či dvěma má dnes zákazník i o třídu vyšší automobil. Pozitivním barometrem vývoje ekonomiky jsou i rostoucí prodeje vozů luxusních značek. Dobrou zprávou je i nárůst registrací nákladních vozidel, které se v září meziročně zvýšily o polovinu. Samotný počet je však výrazně nižší než předkrizové výsledky roku 2008," komentoval aktuální statistiky Jiří Zouhar, vedoucí Automobilové expertní skupiny PricewaterhouseCoopers.
-Filip Sušanka, Mediafax