Češi hodnotí zatím svoji finanční situaci známkou 4,7 z možných 10
17. 4. 2009 – 11:20 | Domácí | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
I přesto, že Češi hodnotí svoji situaci o něco hůře, než v minulých letech, neztrácejí chuť ani náladu nakupovat; avšak s jistými omezeními. Podle výsledků každoroční studie Barometr Cetelem 2009 hodnotí český spotřebitel svoji současnou situaci známkou 4,7 na stupnici od 1 do 10.
- V Praze budou diskutovat odborníci o ekonomické krizi
- Nezaměstnanost v březnu vzrostla na 7,7% nejvíce od konce roku 2005
- Finance: lidé se mají hůře, než před rokem
„Po dvou letech, kdy se Česká republika pohybovala nad prahem 5 bodů, se v tomto roce očekává pokles zájmu spotřebitelů utrácet. V porovnání s ostatními evropskými zeměmi však vychází hodnocení Čechů stále jako jedno z nejlepších, a to dokonce i při srovnání s evropským průměrem,“ uvedl Ing. Václav Horák, generální ředitel společnosti Cetelem.
Čeští spotřebitelé mají mnohem větší nákupní plány než spotřebitelé některých sousedních států. Nejvíce se to projevuje v oblasti rekonstrukcí a zařizování bytů, v oblasti volného času, cestování a sportovních potřeb. Přes internet hodlají Češi nejčastěji nakoupit elektrospotřebiče a dovolenou zejména z důvodu výrazně nižších cen. Mezi internetové nákupy se nově zařadily i nákupy potravin. V tomto segmentu však zůstávají evropskými šampióny bezpochyby Britové, kde takto nakupuje 29 % spotřebitelů.
Z průzkumu rovněž vyplynulo, že 80 % dotázaných potvrzuje největší nárůst výdajů spojených s bydlením, nákupy potravin a využíváním dopravy. „České domácnosti přiznávají, že největší vrásky jim dělají zvyšující se výdaje na chod domácnosti,“ doplnil Ing. Horák. To souvisí s výrazným nárůstem cen některých položek v průběhu posledních let. Ani výhled Čechů do následujících let není optimistický. Celkem 85 % očekává, že vzrostou výdaje za bydlení, 75 % dotázaných si totéž myslí u potravin a 72 % u položky doprava.