Ceny pohonných hmot jsou opět rekordně vysoko. Kde tankovat?
15. 6. 2010 – 0:02 | Ceny PHM | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Ceny pohonných hmot po třech týdnech poklesu opět začaly růst. Během uplynulého týdne vzrostla cena benzínu o 36 haléřů a nyní tak dosahuje 32,35 koruny.
Cena nafty vzrostla ještě více – celkem o 45 haléřů – a nyní tak vyjde na rekordních 31,20 koruny. V následujících dnech by cena pohonných hmot měla pokračovat v růstu, ale zdražování by už nemělo být tak razantní jako během uplynulého týdne.
Cena LPG stagnuje
Ceny benzínu a nafty u tuzemských čerpacích stanic se po třech týdnech poklesu opět zvyšují. Cena nejprodávanějšího benzínu Natural 95 vzrostla o 36 haléřů a nyní tak dosahuje 32,35 koruny. Vyplývá to z aktuálních údajů společnosti CCS, která ceny pohonných hmot u čerpacích stanic dlouhodobě sleduje. Takové úrovně cena dosahovala naposledy před měsícem a před tím více jak rok a půl zpátky.
Ještě výrazněji zdražila motorová nafta, jejíž cena se zvýšila o 45 haléřů. Cena nafty tak nyní dosahuje 31,20 koruny, což je nejvyšší úroveň za posledních 19 měsíců.
Oproti klasickým pohonným hmotám zlevňuje nejběžnější alternativní palivo LPG. Cena LPG se snižuje už dva týdny po sobě a dosahuje tak 14,54 koruny za litr, vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu z minulého týdne. Cena LPG je však stále blízko svého více jak ročního maxima. LPG zdražovalo od listopadu loňského roku až do března. Ve stejném období loni vyšlo LPG o zhruba dvě korunu levněji.
Kde tankovat?
S nejdražšími pohonnými hmotami se setkají řidiči v Jihomoravském kraji a na Vysočině. Nejdražší benzín Natural 95 je v Jihomoravském kraji, kde vyjde litr benzínu na 32,75 koruny. Nejlevnější benzín se naopak prodává v Ústeckém kraji, kde litr přijde na průměrných 31,93 koruny. Nejdražší motorovou naftu lze ze všech krajů pořídit na Vysočině, stojí zde 31,59 koruny. Nejlevnější nafta je naopak podle statistik CCS k dostání za průměrných 30,64 koruny v Olomouckém kraji.
Dopravci stále častěji tankují naftu v zahraničí
Vysoká cena nafty na českých čerpacích stanicích způsobuje, že automobiloví dopravci stále častěji doplňují nádrže na zahraničních pumpách. V pondělí to agentuře Mediafax řekl mluvčí sdružení autodopravců Česmad Martin Felix.
"Zahraniční dopravci tankují v jiných státech a podobně se chovají i tuzemské firmy, které jezdí do zahraničí. Všude kolem je totiž nafta levnější. Může za to zvýšení spotřební daně o korunu na 11 korun na litr. Místo, aby se výběr této daně zvýšil, tak stagnuje, až klesá," řekl Felix.
Cena nafty na českých čerpacích stanicích patří dlouhodobě k nejvyšším z celé EU. Podle německého ústředního automotoklubu, který ceny v jednotlivých zemích Evropy pravidelně porovnává, zaplatí z okolních zemí za naftu nejméně rakouští řidiči, až o dvě koruny na litr. Levněji svou nádrž doplní i řidiči v Polsku (o 12 až 15 procent nižší cena) a o deset procent také na Slovensku. Vyšší cenu nafty na tuzemských benzinových pumpách způsobuje vysoká spotřební daň z pohonných hmot. Ta je vysoko nad minimální sazbou předepsanou Bruselem. Evropská unie stanoví pro rok 2010 sazbu 330 eur (zhruba 8 460 korun) na tisíc litrů nafty, spotřební daň však v Česku nyní činí 420 eur (10 770 korun) na tisíc litrů nafty. Zatímco Česko spotřební daň zvyšovalo, Slováci ji letos v únoru snížili o 11,3 eurocentu na litr (necelé tři koruny).
Autodopravci nyní s napětím také čekají, jak se do ceny nafty promítne zvýšení povinného podílu biosložky. Končící poslanci totiž na své poslední schůzi přehlasovali veto prezidenta Václava Klause a rozhodli, že se podíl biosložky u benzinu zvýší na 4,1 procenta a u nafty pak na šest procent. Podle odhadů dopravců to prodraží naftu v průměru o 20 až 60 haléřů na jeden litr. V důsledku by tak museli zdražit služby. "Postupem poslanecké sněmovny, která prezidenské veto přehlasovala na poslední chvíli před svým koncem, jsme velmi rozčarovaní. Nejsme přesvědčeni, že by to mělo nějaký ekologický přínos. Ten to má jen pro pár vybraných pěstitelů. Jejich zisky však zaplatí všichni motoristé," prohlásil Felix.
Podle Felixe je jen otázkou času, kdy dopravní firmy začnou zdražovat. "Loni kvůli ekonomické krizi jezdila spousta firem za ceny pod náklady. Situace na trhu jim zatím nedovolila služby zdražovat. Časem se však stejně budou muset vrátit na reálné ceny, jinak zkrachují," předpověděl Felix.
Ceny ovlivňují biopaliva
V průběhu následujících dní by ceny pohonných hmot měly ještě vzrůst, i když už ne o takovou částku jako v uplynulém týdnu. Hlavní vliv na růst cen pohonných hmot bude mít oslabující kurz koruny a vyšší přimíchávání biosložek do pohonných hmot.
V důsledku vyššího přimíchávání biosložek do pohonných hmot by měly pohonné hmoty zdražit až o dvacetník. Pohonné hmoty obohacené o vyšší podíl biopaliv se začínají u čerpacích stanic objevovat postupně – se závozem podzemních nádrží čerpacích stanic autocisternami. Nejdříve se benzín a nafta s většími podíly biosložek objevily u čerpacích stanic s nejrychlejší obměnou zboží. Na méně frekventovaných stanicích se můžou „nové“ pohonné hmoty objevit za několik dní až od tohoto týdne. Od 1. června se v benzínech začal objevovat místo dosavadních až 3,5 procenta biolihu až 4,1 procenta této látky. V naftě vzrostlo maximální přípustné množství metylesteru řepkového oleje (MEŘO) z 4,5 procenta na 6 procent.
Ropa stagnuje
Cena ropy během posledních dvou týdnů stagnuje a její vývoj tak v současné situaci nemá praktický dopad na vývoj cen pohonných hmot v Česku. Cena ropy Brent se pohybuje v rozmezí 71 – 76 dolarů za barel. S ropou pak stagnuje i vývoj cen nafty a benzínu na rotterdamské burze. Během posledních dvou týdnů naopak razantně poklesl kurz koruny k dolaru vlivem současné nestabilní fiskální situace v Evropě.
Ceny ropy na světových trzích se v reakci na zadlužení Řecka, ale i dalších zemí eurozóny na začátku května prudce propadly. Cena ropy Brent poklesla až k 70 dolarům za barel a na těchto hodnotách se pohybuje dosud. Na ceny ropy kromě obav z fiskální krize v eurozóně negativně působí také vysoká úroveň zásob ropy a ropných produktů ve Spojených státech.
-Michal Roškanin, odborný redaktor – analytik PETROLmedia / Mediafax
Kam dál?
- Pohonné hmoty nás stojí v průměru 1683 korun měsíčně, náklady rostou
- Kvalita pohonných hmot se opět zhoršila, ředí se. Jak poznat ty kvalitní?