Ceny aut v česku klesly o deset procent
10. 7. 2010 – 9:32 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Ceny nových automobilů v zemích Evropské unie v loňském roce meziročně klesly o 0,6 procenta, v České republice se ceny reálně snížily dokonce o 9,4 procenta.
Vyplývá to ze zprávy Evropské komise (EK) zveřejněné v pátek.
Zpráva EK ukazuje, že v roce 2009 ceny v reálném vyjádření mírně poklesly a na jednotném trhu EU se sblížily. "Index cen automobilů v EU odrážející nominální ceny, které zákazníci zaplatili, včetně slev, daně z přidané hodnoty a poplatků za registraci se zvýšil o 1,1 procenta, ale spotřebitelské ceny se celkově zvýšily o 1,7 procenta, takže reálné ceny automobilů poklesly o 0,6 procenta," vysvětlila Zuzana Pavlíčková z českého zastoupení EK.
Ceny aut rostly v Británii a Švédsku
Reálné spotřebitelské ceny automobilů se v roce 2009 snížily ve 24 z 27 členských států. Stabilní zůstaly v Nizozemsku, zvýšily se ve Velké Británii (+7,7 procenta) a ve Švédsku (+2,7 procenta). "Je však třeba připomenout, že zákazníci v obou posledně jmenovaných zemích mohli při koupi automobilu těžit z mimořádného poklesu cen v roce 2008 (o 9,7 procenta, respektive pět procent), takže celkově jsou na tom dnes stále ve srovnání se začátkem roku 2008 lépe.
Ve Velké Británii se v pohybu cen odráží také skutečnost, že v lednu 2010 skončilo dočasné snížení daně z přidané hodnoty," podotkla Pavlíčková. Pokles v reálných cenách byl výrazný zejména ve Slovinsku (-13,4 procenta), v Litvě (-11,1 procenta), na Slovensku (-11 procent), v Rumunsku (-10,1 procenta), v České republice (-9,4 procenta), na Maltě (-9,2 procenta) a v Bulharsku (-9,1 procenta).
K poklesu cen mohla přispět skutečnost, že recese v roce 2009 zasáhla většinu nových členských států více než EU jako celek. Na velkých trzích se reálné ceny snížily nejvýrazněji ve Španělsku (-4,7 procenta). Itálie, Německo a Francie zaznamenaly mírnější cenový pokles (-1,1 procenta, minus jedno procento a -0,6 procenta).
Servis aut zdražoval
Přestože ceny automobilů loni klesaly, náklady na opravu, údržbu i náhradní díly oproti tomu zdražovaly i nad úroveň inflace (+1,5 procenta, resp. 0,7 procenta v reálné hodnotě). Zvýšit konkurenci na trhu poprodejního servisu je proto hlavním cílem nového právního rámce pro oblast motorových vozidel, který byl přijat v květnu a vstoupil v platnost minulý měsíc.
Nové předpisy zrušily výhodu blokové výjimky pro výrobce, jejichž podíl na trhu oprav a údržby přesahuje 30 procent, což usnadní řešení problémů s odmítáním poskytovat technické informace nezávislým opravnám nebo se zneužíváním záruky. "Jsem velmi rád, že spotřebitelé v Evropě mohou i nadále těžit ze silné hospodářské soutěže na trhu s automobily. Současně mě ale rozhořčila skutečnost, že během období hospodářské recese nadále stoupaly ceny oprav a náhradních dílů. Ukazuje to, že rozhodnutí vnést více konkurence na trh poprodejního servisu bylo správné a mělo by otevřít cestu vytváření účinnějších služeb, z nichž budou těžit evropští spotřebitelé," prohlásil Joaquín Almunia, místopředseda a člen EK odpovědný za politiku hospodářské soutěže. Počet registrací nových automobilů se ve druhé polovině roku 2009 zvýšil, zejména v důsledku programů obnovy vozového parku, zavedených v řadě členských států EU. Celkově bylo v roce 2009 zaregistrováno 14,4 milionu nových automobilů. Přesto jejich prodej poklesl oproti roku 2008 o 1,6 procenta a oproti předkrizovému roku 2007 o 9,5 procenta.
-Filip Sušanka, Mediafax
Kam dál?
- Zaměstnanci škodovky kšeftují s výhodnými nákupy aut, Škoda Auto proto mění podmínky
- Nejčastější podvody u ojetých automobilů a na co si dát pozor
- Dovoz ojetých aut už neletí, nastaly změny na automobilovém trhu