Centrální nákup služeb a materiálu ušetří příští rok 150 milionů
21. 10. 2010 – 15:20 | Tiskové zprávy | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Až 150 milionů korun ušetří příští rok centrální nákup materiálu a služeb, který právě teď zavádí České dráhy.
Změna systému je jedním z bodů transformačního programu „Vize 2012“. Tento koncepční materiál obsahuje řadu opatření, která mají do konce roku 2012 ušetřit drahám náklady v řádu několika miliard korun. Sama změna systému nákupu má za dva roky přinést celkovou úsporu téměř půl miliardy.
„Centralizace nákupních činností je jednou z možností, jak snížit náklady na nákup materiálu a služeb. Doposud si nakupovaly jednotlivé složky Českých drah v mnoha případech samostatně,“ vysvětluje Martina Mannová, ředitelka Projektové kanceláře ČD.
„Teď budeme všechno potřebné nakupovat společně a můžeme účinněji tlačit dodavatele, aby šli s cenou dolů. Podle našich výpočtů půjde o desítky milionů korun ročně,“ Filip Potůček, ředitel odboru centrálního nákupu a logistiky ČD. Další úspory přinese zrušení některých skladů. Po uzavření rámcových smluv s vybranými dodavateli budou oni zboží dodávat drahám přímo podle aktuální potřeby.
„Centrální nákup budeme důsledně dodržovat i pro nákup náhradních dílů a opravy kolejových vozidel, které si zatím jednotlivá depa částečně zařizují sama. I tady počítáme s úsporami v řádu desítek milionů ročně,“ dodává Filip Potůček.
Se zavedením centrálního nákupu souvisí i využívání elektronických aukcí, které mohou při zachování absolutní transparentnosti snížit nákupní cenu i v řádech desítek procent. Tento moderní způsob výběru dodavatelů doplňuje klasická výběrová řízení. České dráhy už před časem nad rámec zákonných povinností zpřísnily výběr svých dodavatelů tak, aby nemohlo docházet k žádné manipulaci nebo zvýhodnění některého z uchazečů. Jednou z pojistek je i přítomnost nezávislého odborníka mimo České dráhy při výběrovém řízení.