Bárta na příští rok ubere Českým drahám půl miliardy Kč
15. 11. 2010 – 11:37 | Firmy | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
V příštím roce chce ministr dopravy Vít Bárta (VV) snížit Českým drahám dotace a úhrady o půl miliardy korun. Bárta to řekl na pondělní tiskové konferenci.
Ministerstvo dopravy nezvýší příští pro České dráhy příští rok úhrady o míru inflace, to je o jedno procento. Tím se uspoří 66 milionů korun. Dále se zruší úhrady za vlaky EC/IC, tím by se mělo ušetřit asi 250 milionů. Omezení dozná i doprovodný sociální program pro zaměstnance Českých drah. Z původně plánovaných 248 milionů na něj půjde jen 63 milionů.
<%Anketa50%>
"Nastavuji tím trend, který bude pokračovat i v příštích letech," poznamenal Bárta a dodal, že si rozhodně nepřeje, aby došlo k omezení služeb pasažérům. "Úspory musí být vyváženy především zvýšením efektivity na železnici," dodal ministr.
Bárta chce železniční dopravu proti silniční zvýhodnit. S tím souvisí nejen avizované zvýšení mýta, ale příští rok by měly klesnout poplatky za používání železniční dopravní cesty o 11 procent. ČD Cargo, které realizuje nákladní dopravu, tím ušetří asi 270 milionů korun.
Českým drahám však poplatky za používání železniční dopravní cesty naopak stoupnou, a to o stejných 270 milionů korun. Bárta tak chce narovnat vztahy mezi silně dotovanou osobní dopravou a relativně zatíženou nákladní přepravou.
Zároveň to však znamená, že České dráhy budou muset v příštím roce ušetřit ještě více než zmíněných 500 milionů. "Celkové úspory budou muset dosáhnout více než 800 milionů," řekl Bárta.
Jízdné by příští rok stoupat nemělo. "S generálním ředitelem Českých drah jsme se dohodli, že úspory se nebudou řešit plošným zvyšování jízdného, ale cestou vnitřních úspor v ČD," dodal ministr.
"Úspory kolem 500 milionů budou pokračováním ci úsporných kroků společnosti. Loni jsme ušetřili 700 milionů korun, letos další miliardu a příští rok to bude již zmíněná částka," řekl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.
Úspory chtějí dráhy řešit částečně propouštěním zaměstnanců. "Jen v letošním roce odejde 1600 lidí," řekl Žaluda. Další úspory se budou provádět prostřednictvím centrálních nákupů. ČD Cargo by se také mělo vrátit do zisku a vytvářet dividendy, jimiž by osobní doprava mohla být dotována.
"V roce 2011 bychom firmu rádi přivedli do ziskového hospodaření," poznamenal předseda představenstva ČD Cargo Jiří Vodička.
-Jiří Táborský,Mediafax
Kam dál?
- Jízda vlakem pro rodiny od prosince o víkendu podstatně zdraží
- Ministr dopravy Bárta chce sloučit České dráhy, ČD Cargo a SŽDC