Banky utrácejí stamiliony za prověřování klientů
22. 1. 2012 – 12:26 | Banky | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Nejisté výhledy české ekonomiky, ale i dopady hospodářské a finanční krize z let 2008 a 2009 způsobují, že banky a nebankovní instituce (například leasingové společnosti) velmi intenzivně prověřují finanční zdraví svých nových, ale i stávajících klientů.
Zatímco v roce 2007 podaly finanční instituce do Bankovního a Nebankovního registru klientských informací 2,1 milionu dotazů, loni už jich podle serveru bylo 15,6 milionu.
Stejně rostoucí tendenci má i počet lidí, kteří mají alespoň jeden zápis v některém z těchto registrů. Podle Luďky Raimondové, mluvčí společnosti CCB Czech Credit Bureau, jenž oba registry provozuje, jich na konci loňského roku bylo více než 5,4 milionu, což je zhruba o 300 tisíc osob více než na konci roku 2010.
Zvyšuje se i počet smluv v obou registrech vedených úvěrů. "Na konci roku 2011 jsme v Bankovním a Nebankovním registru klientských informací evidovali celkem více než 17 milionů úvěrových kontraktů, v roce 2010 to bylo více než 16,5 milionu kontraktů," uvedla Raimondová pro on-line deník Týden.cz. Podle ní až 70 procent všech dotazů tvoří dotazy bank a leasingových společností na potenciální nové klienty.
Ve srovnání s lety 2009 a 2010 tempo růstu počtu dotazů do registrů polevilo. Není to ale tím, že by banky zmírnily svůj zájem o finanční zdraví svých klientů. "Banky a finanční instituce mají pro své kvalifikované rozhodování možnost nejen se dotázat na konkrétního klienta, ale zároveň mají možnost využít i informace, které dostávají na základě aktivního monitoringu stávajícího portfolia klientů," dodává Raimondová.
Dotazy na solventnost svých klientů pořádně rozvíří i účty samotných dotazujících se finančních institucí. "Finanční hodnota dotazů členů registrů se pohybuje v desítkách korun," vypočítává Raimondová. Loňských 15,6 milionu dotazů tak přišlo tuzemské banky a leasingové společnosti minimálně na několik set milionů korun.
-Filip Sušanka | MED