Bankám se mimořádně daří, zisky v Česku rekordně rostou
2. 9. 2015 – 19:20 | Banky | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Bankám v České republice se v prvním čtvrtletí roku 2015 mimořádně dařilo. Většině bank se totiž zisky zvyšují. Důvodem je zvyšující se zájem o úvěry, hypotéky i další produkty bank i rekordně rostoucí ekonomika.
Vývoj hospodaření bank, které zatím představily své výsledky za první čtvrtletí roku 2015, ukazuje na zjevné zlepšení a zvyšování zisku. U některých bank představuje toto zvýšení i několik desítek procent. Vyšší ziskovost si zachovávají jak velké, tak i středně velké banky. Zvýšení zisku oznámila dokonce i nízkonákladová banka Air Bank, které vzrostl zisk na úctyhodných 129 milionů korun.
Banka |
Příjmy z poplatků |
Meziroční rozdíl v % |
Zisk |
Meziroční rozdíl v % |
Raiffeisenbank |
461 |
-10,4 |
701 |
38,4 |
UniCredit Bank |
941 |
13,5 |
1700 |
58 |
ČSOB |
1584 |
14 |
3800 |
5 |
Česká spořitelna |
2500 |
-9,5 |
3700 |
-8,4 |
Komerční banka |
1699 |
0,1 |
3500 |
12,2 |
v mil. Kč
Bankám pomáhá vysoký růst ekonomiky
Čtvrtletní výsledky bank signalizují i výrazně lepší zisk za celý rok. Banky k tomu mají ideální podmínky. K vyšší ziskovosti přispívá stále se zvyšující zájem o hypoteční úvěry i podnikatelské úvěry. Ty jsou přitom roztáčené rostoucí ekonomikou. Jen za první čtvrtletí tohoto roku se zvýšil HDP o 3,9 procenta. Český růst tak byl druhý nejvyšší v Evropě, hned po Rumunsku.
U pěti sledovaných významných bank čtyřem bankám zisk vzrostl, z toho dvěma bankám velmi výrazným způsobem. Pouze jedné bance zisk meziročně klesl a to o 8,4 procenta.
Výnosy z poplatků začaly na začátku roku opět růst
Naopak výnos z poplatků a provizí, který obsahuje především příjmy z poplatků za poskytované služby, se po loňském snížení opět vrací do plusových hodnot. V praxi to znamená, že poplatky a výnosy z poplatků opět rostou. Za rostoucím objemem příjmů z poplatků nemusí být přitom zásadně vyšší poplatky. Důvodem může být také vyšší zájem o zpoplatněné služby. Poplatky tak nemusejí růst samy o sobě, ale jejich vyšší výběr může být zapříčiněn vyšší frekvencí využívání bankovních služeb. A naopak. Důkazem může být například Česká spořitelna. Tato banka jako jedna z mála přistoupila loni v srpnu ke zvýšení poplatků pro své klienty, objem poplatků jí přitom meziročně klesá. To může značit snížený zájem o zpoplatněné produkty a jejich nižší využívání ze strany klientů.
Miroslav Zeman, www.bankovnipoplatky.com