Auta nad 3,5t budou platit mýto od poloviny příštího roku
6. 10. 2010 – 20:30 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Ministr dopravy Vít Bárta (VV) ve středu navrhl, aby nákladní automobily nad 3,5 tuny platily mýto i na silnicích první třídy od poloviny příštího roku. Prohlásil to na schůzi sněmovního hospodářského výboru.
"V současnosti jednáme s firmou Kapsch, jaké řešení bude použito. Nicméně zpoplatnění silnic I. třídy chceme zavést co nejdříve. Už existuje varianta, že by bylo možné jej zavést v polovině příštího roku," řekl Bárta.
Bárta připomněl, že se vede i diskuse o tom, zda by neměly být zpoplatněny i vybrané úseky silnic II. třídy. "Ale podle ekonomických analýz, které má ministerstvo k dispozici, plyne, že by šlo spíše o sankční zpoplatnění. Příjem krajů z tohoto zpoplatnění je nepravděpodobný," dodal.
Kraje by měly do 14 dnů definovat úseky silnic II, třídy, které by měly být zpoplatněny.
"Mohu nyní říct, že mám připravenou variantu dalšího postupu, kterou jsme vyjednali s firmou Kapsch. Nicméně chceme ještě další varianty. Předložím je všechny najednou, aby se o nich dalo diskutovat," uvedl.
O případném mýtu pro osobní automobily ministr prohlásil, že nejprve chce mít připravený PPP projekt, který by to řešil. V souvislosti s tím vyzval poslance, aby doporučili schválit senátorský návrh na odsunutí zavedení elektronických vinět. "Pokud by totiž zákon neprošel, dostali bychom se od začátku příštího roku do velmi komplikované právní situace," řekl Bárta hospodářskému výboru při jednání o této normě.
"Kraje v současnosti volají o pomoc. Případné zpoplatnění jedniček a vybraných dvojek je jedním z témat, kterými se snažím velmi intenzivně zabývat," řekl novinářům Bárta po skončení jednání výboru.
"Mohu potvrdit jen to, že během příštího roku se mohou některé jedničky zpoplatnit," řekl novinářům Bárta s tím, že výsledek bude ještě podléhat dalším jednáním. Svá slova z projednávání však přímo potvrdit odmítl.
"Všem těmto krokům musí předcházet velmi důkladná analýza," dodal Martin Felix, mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia. Upozornil, že budování mýtné infrastruktury je vcelku drahá záležitost. Domnívá se, že případné zpoplatnění silnic II. a III. třídy může negativně postihnout především řidiče zajišťující rozvážku potravin či jiných komodit. Ti se totiž po těchto komunikacích na rozdíl od tranzitní dopravy pohybují.
-Jiří Táborský, Denisa Čermáková,Mediafax