Aféra Volkswagenu a její možné dopady na Škodovku a Česko
30. 9. 2015 – 16:50 | Firmy | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Kapitálovými trhy nyní cloumá aféra automobilky Volkswagen. Volkswagen minulý týden přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut v celém světě instaloval software umožňující manipulovat s emisními testy. Software byl aktivován pouze v části těchto vozů. Proto automobilka počítá s tím, že počet skutečně postižených automobilů bude nakonec nižší. Přes to mohou být dopady na tuto firmu znatelné, až likvidační.
Koncern bude majitele vozů se softwarem umožňujícím manipulace v příštích dnech informovat o potřebné úpravě jejich automobilů.
Nový šéf Volkswagenu Matthias Müller na setkání s manažery automobilky uvedl, že koncern nyní stojí před "největší zatěžkávací zkouškou" ve své historii. Součástí koncernu Volkswagen je rovněž česká Škoda Auto. Ta v pondělí oznámila, že manipulace s emisemi naftových motorů zahrnují zhruba 1,2 milionu vozů s její značkou.
Skandál vypukl v pátek 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (435 miliard Kč). Skandál navíc začaly minulý týden vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.
Na cenu akcií má samozřejmě aféra devastující vliv. Hodnota firmy klesla o více než 30%.
Vývoj ceny akcií Volkswagen na německé burze
Co Volkswagen a Škoda Auto?
Problém je to skutečně veliký a může dojít k celé řadě událostí. Může dojít k obdobnému průběhu jako u havárie ropné plošiny British Petrol v Mexickém zálivu, kdy firma musela vyplatit odškodné cca 10 miliard dolarů… a ustála to (i když akcie spadly o více než 50%).
Je však klidně možné, že náklady budou v případě Volkswagenu mnohem větší a firma to neustojí. Zdroje Volkswagenu nejsou nevyčerpatelné, i když je firma silně zisková, cash flow firmy není až tak dobré. Může dojít i k tomu, že automobilka bude muset prodávat svá aktiva a je nakonec možné, že se firma Škoda stane součástí nějaké nové, dynamické, čínské automobilky.