AdBlue, aneb proč je močovina v osobních vozech

6. 8. 2017 – 20:47 | Auto-moto | Martin Slapnička | Diskuze:

AdBlue, aneb proč je močovina v osobních vozech
Ilustrační foto | zdroj: freeimages.com

Tlak na ekologický provoz automobilů, samozřejmě včetně osobních, přivádí do této kategorie technologie a postupy, na které jsme byli zvyklí jen i nákladních vozidel. A tak si stále častěji zvykají majitelé osobních vozů i na pojem – AdBlue. Co od jeho používání čekat, jak funguje, na co nezapomínat? Odborníci ÚAMK na tyto otázky odpovídají…

Začněme prostým vysvětlením, co vlastně AdBlue je. Jde o extrémně čistý roztok močoviny (32,5 % vodního roztoku syntetické močoviny) v demineralizované vodě, který snižuje obsah oxidů dusíku ve výfukových plynech. Vše funguje tak, že kapalina AdBlue je automaticky vstřikována do výfukového potrubí, v němž díky ní vzniká selektivní katalytické redukce. Jinými slovy, nejdříve projdou plyny filtrem pevných částic (DPF) a očistí se od sazí, poté je do horkých plynů vstřikována močovina a dochází k rozkladu oxidů dusíku ve dvou krocích na vodu a neškodný dusík. Z výfuku tedy viditelně vychází jen vodní pára. Tento postup je označován jako selektivní katalytická redukce a používá se pro ni anglická zkratka SCR.

Co z toho plyne v praktickém životě motoristy? Předně nezapomínejme na fakt, že jde o syntetickou močovinu. Tedy něco, co zapáchá na vzduchu, kde se sloučenina rozkládá. Proto redukční činidlo AdBlue uchovávejme v originálních nebo dobře uzavíratelných nádobách. S tím souvisí skutečnost, že samotná nádobka pro toto činidlo bývá ve vozidlech na různém místě. Pokud je jako u starších vozidel (Škoda Yeti) pod podklážkou zavazadlového prostoru, je třeba být maximálně opatrný na jakékoliv ukápnutí močoviny. Bát se ani při poskvrnění rukou není třeba, i když okamžité opláchnutí je nutné, ale zápachu ano. Naštěstí současné modely jako například Škoda Superb třetí generace, už mají hrdlo nádržky močoviny vyvedeno pod běžné hrdlo nádrže na naftu. Látka není ani toxická a nepoškodí ani laku. Opět ale platí i pro karoserii vozidla – je na místě ji opláchnout čistou vodou.

Protože činidlo se vstřikuje do výfukového potrubí automaticky, je spotřeba prakticky odvislá od spotřeby nafty daného vozidla. Odborníci ÚAMK hovoří o spotřebě AdBlue v rozsahu 3 až 5 procent celkové spotřeby. Orientačně asi 1,5 až 3 litry močoviny na 1000 km.

Z těchto čísel orientační spotřeby jasně vyplývá, že je na místě nakupovat větší kanystry, například na 10 litrů, protože jejich ceny jsou v přepočtu na litr výhodnější než jednolitrové lahve. Rozdíl v ceně na litr se pak může lišit i o 20 Kč.

I plná nádobka na močovinu zaručí ujetí maximálně asi 2 400 kilometrů. Jestliže na to nebudeme pamatovat, může se stát, že elektronika vozidla sama rozhodne o tom, že „nepovolí“ další jízdu. Na palubní desce vozidla se pak v různé podobě objeví výstražné upozornění, které říká: Doplňte včas AdBlue! Odborníci ÚAMK znovu zdůrazňují – včas doplňovat močovinu a mít sebou kanystr, nespoléhat se jen na nabídku čerpacích stanic.  

Zdroje:
ÚAMK

Kurzy

Kurzovní lístek: 23.11.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,230 25,310
USD 24,240 24,360
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články