Test zimních pneu 2010: Vyplatí se připlatit, čínské pneu jsou propadák
23. 9. 2010 – 20:44 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Skóre testu zimních pneumatik pro rok 2010 je oproti loňskému výrazně horší. Z dvaceti osmi testovaných sad zimních pneumatik získalo pouze pět za svoji celkovou kvalitu známku »dobře«.
Vloni, kdy se testovaly rozměry 185/60 R14T a 205/55 R16H, to přitom bylo jedenáct z třiceti čtyř. Čtyřem modelů uniklo dobré hodnocení velmi těsně; zradilo je především jejich chování na sněhu, případně na náledí. Rada k obezřetnosti při výběru platí letos ještě více než vloni, zároveň platí i rada vyhýbat se pneumatikám neznámých značek čínské provenience.
<%Anketa21%>
Testovaný rozměr pneu: 185/65 R15 T
Celoroční kompromis?
Do testovaného souboru zimních pneumatik menšího rozměru jsme zařadili i dva nové modely celoročních pneumatik – Goodyear Vector 4Seasons a Vredestein Quatrac 3. Zpravidla právě majitelé vozů nižší střední třídy místo finančně náročnější varianty výměny letních a zimních pneumatik volí celoroční obutí. Dosud jsme tuto variantu na základě výsledků minulých testů spíše nedoporučovali, a nejinak tomu je i tentokrát, i když… Model Goodyear Vector 4Seasons lze s výhradami doporučit těm řidičům, kteří vyjíždějí jen za příznivého podzimního a zimního počasí. Nutno ale podotknout, že tyto relativně kvalitní celoroční pneumatiky nejsou levné, což stírá jejich výhodu celoročního užívání.
Úzké pneumatiky podle testu hůře brzdí
Pouze tři z patnácti testovaných sad pneumatik získaly hodnocení »dobře«, a to jen velmi těsně. Všechny tři mají ve sledovaných zkušebních kategoriích takřka vyrovnané výkony. Dunlop SP Winter Sport 3D a „sesterská“ pneumatika Goodyear UltraGrip 7+, obě vyvinuté společností Goodyear/Dunlop, se jízdními vlastnostmi v podstatě neliší a vynikají především v tom, co je na českých zimních silnicích typické – mokro.
Společnou slabinou všech testovaných pneumatik rozměru 185/65 R15 je jízda na suché vozovce a zejména brzdění – důsledek nutného kompromisu; měkčí směs zajišťující dobré vedení na sněhu a v mokru nemůže příliš dobře držet na suché vozovce. Ukázkovým příkladem je pneumatika Continental WinterContact TS830. Má celkově nejlepší jízdní vlastnosti na sněhu, je dobrá do mokra, ale za brzdění na suché vozovce získala známku »dostatečně«. Do horských oblastí s častou sněhovou pokrývkou je to ale nejlepší letošní volba.
Se suchou vozovkou si jako jediná dobře poradila pneumatika Yokohama W.drive V903. Na druhou stranu ovšem není vhodná jako plnohodnotná zimní pneumatika, protože mokro ji nesvědčí, a to je v zimě přeci jen důležitější. A ještě upozornění na přesnou specifikaci pneumatiky Yokohama; označení V903 je na ní provedeno velmi malým písmem, její vzorek je ovšem zcela odlišný od jejího většího „bratříčka“ V902A.
TIP: Autolékárnička 2011: Jaký je nový obsah autolékarničky?
Zklamání (opět) z Číny
Na konci testovaného spektra stojí, jako tradičně, pneumatika neznámé čínské značky Star Performer Winter. Její výkony nejsou, jak by mohl anglický název napovídat, hvězdné, ale spíše děsivé. Propadla jak na suchu, tak na mokru; auta se při zkušebních jízdách špatně ovládala a zejména špatně brzdila. I když dobře obstála na sněhu, musíme podotknout, že to je na zimní pneumatiku málo.
I když se v mnohých internetových obchodech dozvíte, že se jedná o „vysokovýkonnostní pneumatiku vhodnou pro rychlou jízdu na dálnicích“, nenechte se tím zlákat. Na mokré dálnici byste mohli snadno skončit ve svodidlech.
Rozměr 225/45 R17
I opotřebení rozhoduje
Pokud vlastníte Škodu Octavia nebo Superb či jiné větší auto, víte, že jejich přezouvání není levnou záležitostí. Kdybyste se rozhodli pro nejlepší pneumatiky z našeho aktuálního testu, vyšly by vás na téměř devatenáct tisíc korun. I proto je důležité u drahých (a nejenom drahých) pneumatik sledovat výsledek zkoušky zaměřené na jejich opotřebení. Zimní pneumatiky se opotřebovávají rychleji, zejména na suché vozovce v městském provozu. Působení agresivního chemického posypu také není zanedbatelným faktorem. Zkrátka - od drahých pneumatik na dražší vůz očekáváme, mimo vynikajících jízdních vlastností, i větší výdrž.
Drahé pneu, ale úsporné
Dá se říci, že vítězná pneumatika z našeho testu, model Michelin Alpin A4, aspiruje na splnění přání motoristů. Odvádí dobré výkony a pomalu se opotřebovává. Oproti vloni testovanému modelu Alpin PA3 se Michelin polepšil na sněhu. Představuje tak takřka po všech stránkách vyváženou zimní pneumatiku. Jediným nedostatkem je relativně vyšší spotřeba pohonných hmot. Celkově podobně vyvážené jízdní vlastnosti nabízí i pneumatika Continental WinterContact TS830P. Oproti loňskému modelu se sice pohoršila na mokré vozovce, za svůj výkon dostala »uspokojivou« známku, na sněhu ovšem excelovala. Vyniká nízkým valivým odporem, což snižuje spotřebu PHM o 2 % oproti první umístěné pneumatice Michelin.
Ti, kdo si hlídají spotřebu paliva a záleží jim také na ekologii, by se měli spíše vyvarovat především pneumatice Semperit Speed Grip, jejíž používání vede ke zvýšení spotřeby o 5 % oproti nejúspornějšímu Continentalu.
Do městského provozu, kde málokdy přijdete do styku s uježděným sněhem, je vhodné obout Dunlop SP Winter Sport 3D. I když tato pneumatika celkově získala »uspokojivé« hodnocení (»dobré« jí o jednu desetinu uniklo), zabodovala jak na suché, tak mokré vozovce, u nás převažující povrchy v zimních měsících. Potíže jí dělá náledí; to ale platí pro všechny zimní pneumatiky. Jedinou jistotou při jízdě na náledí je zvýšená obezřetnost a řidičský um. Případně – nemusíte-li, nevyjíždět.
Slabé na mokru i na sněhu
Nejslabším místem zimních pneumatik bývá jejich výkon na mokré vozovce. U některých letos testovaných modelů se k tomu přidávají překvapivě slabé výkony na sněhu. Především pneumatika Yokohama W.drive V902A měla na testovací trati výrazné problémy s vedením a brzděním, především na neuježděném sněhu.
Identifikace pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance 2 je poměrně obtížná. Má sice odlišný vzorek od modelu UltraGrip Performance, ovšem podle vzorku pneumatiku těžko poznáte. Na plášti naleznete nápis UltraGrip Performance a až na samém jeho okraji je uvedeno malými písmeny UltraGrip Performance 2.
Pro čínské pneumatiky Interstate Winter IWT-2 a Westlake SW 601 Snowmaster platí: Vyhněte se jim, byť by jejich ceny byly sebelákavější! Levné neznačkové pneumatiky opět hořce „zabodovaly“ na mokru. Zkušební vozidla obutá do pneumatik Westlake se jen stěží dala na mokré vozovce ovládat. Model značky Interstate na tom nebyl o nic lépe, řidiči je navíc proklínali, i když trať byla suchá.
Tabulka výsledků dle autoklubů ADAC a ÖAMTC:
VÝSLEDKY TESTU ZIMNÍCH PNEUMATIK - 185/65 r15 t |
||||||||
Výrobek |
Celk. |
Sucho | Mokro | Sníh | Led | Hluk | Spotř. | Výdrž |
Dunlop SP Winter Sport 3D MO |
**** |
3,0 |
2,1 |
2,2 |
3,3 |
3,5 |
2,5 |
1,7 |
Goodyear UltraGrip 7+ |
**** |
2,8 |
2,3 |
2,1 |
2,9 |
3,3 |
2,3 |
2,4 |
Esa-Tecar Super Grip 7 |
**** |
2,9 |
2,5 |
2,0 |
3,1 |
2,8 |
2,3 |
2,2 |
Continental ContiWinterCont. TS830 |
*** |
3,1 |
2,5 |
1,7 |
3,0 |
3,4 |
2,1 |
1,5 |
Fulda Kristall Montero 3 |
*** |
2,9 |
2,7 |
1,9 |
2,9 |
3,3 |
2,0 |
2,5 |
Semperit Speed-Grip |
*** |
2,7 |
2,6 |
2,6 |
3,0 |
3,2 |
2,6 |
1,5 |
Kleber Krisalp HP2 |
*** |
2,6 |
2,9 |
2,6 |
3,4 |
4,4 |
2,1 |
0,6 |
Firestone Winterhawk 2 EVO |
*** |
2,9 |
2,7 |
2,2 |
3,0 |
2,8 |
2,5 |
2,8 |
Vredestein Snowtrac 3 |
*** |
3,2 |
2,8 |
2,0 |
3,0 |
3,6 |
2,5 |
2,2 |
Maloya Davos |
*** |
3,2 |
2,7 |
1,8 |
3,1 |
3,7 |
2,6 |
2,8 |
Kumho I´ZEN KW23 |
*** |
2,6 |
2,7 |
2,9 |
3,5 |
3,9 |
2,2 |
3,1 |
Yokohama W.drive V903 |
** |
2,4 |
3,1 |
2,4 |
3,4 |
3,5 |
2,4 |
2,1 |
Star Performer Winter |
* |
4,0 |
5,4 |
2,5 |
3,5 |
2,9 |
2,4 |
1,2 |
Pneumatiky označené jako celoroční | ||||||||
Goodyear Vector 4Seasons |
*** |
2,6 |
2,8 |
2,8 |
3,1 |
3,4 |
2,5 |
1,1 |
Vredestein Quatrac 3 |
** |
2,6 |
2,6 |
3,1 |
3,0 |
3,3 |
2,6 |
2,2 |
VÝSLEDKY TESTU ZIMNÍCH PNEUMATIK - 225/45 r17 H |
||||||||
Výrobek | Celk. | Sucho | Mokro | Sníh | Led | Hluk | Spotř. | Výdrž |
Michelin Alpin A4 |
**** |
2,6 |
2,2 |
2,2 |
2,9 |
3,7 |
2,9 |
0,5 |
Continental ContiWinterCont. TS830P |
**** |
2,6 |
2,5 |
1,8 |
2,9 |
3,1 |
2,5 |
2,3 |
Dunlop SP Winter Sport 3D |
**** |
2,5 |
2,3 |
2,5 |
3,3 |
3,5 |
2,9 |
2,2 |
Uniroyal MS plus 66 |
*** |
2,6 |
2,2 |
2,8 |
3,2 |
3,3 |
3,3 |
2,3 |
Semperit Speed-Grip |
*** |
2,5 |
2,5 |
2,7 |
3,1 |
3,4 |
3,4 |
2,4 |
Fulda Kristall Control HP |
*** |
2,7 |
2,7 |
2,0 |
3,4 |
3,8 |
2,9 |
3,0 |
Nokian WR G2 |
*** |
2,3 |
2,6 |
2,7 |
2,8 |
4,3 |
2,9 |
2,9 |
Goodyear UltraGrip Performance 2 |
*** |
2,8 |
2,7 |
2,6 |
3,0 |
3,8 |
3,0 |
2,5 |
Ceat Formula Winter |
*** |
2,7 |
2,8 |
3,0 |
3,4 |
3,2 |
2,9 |
2,9 |
Pirelli Sottozero Winter 210 Serie II |
*** |
2,6 |
2,9 |
2,7 |
3,4 |
4,1 |
2,8 |
3,2 |
Yokohama W.drive V902A |
** |
2,2 |
2,8 |
3,3 |
3,3 |
3,7 |
3,0 |
2,0 |
Interstate Winter IWT-2 |
* |
3,7 |
4,2 |
3,0 |
3,5 |
3,4 |
2,8 |
1,9 |
Westlake SW 601 Snowmaster |
* |
2,8 |
4,9 |
2,5 |
3,4 |
3,9 |
2,0 |
3,0 |
LEGENDA HODNOCENÍ |
|
**** |
Velmi doporučené |
*** |
Doporučeníhodné |
** |
S výhradami |
* |
Nedoporučuje se |
Poznámka: Čím nižší známka, tím lepší. Nejlepší možná je známka 0,5 (velmi dobrá), nejhorší je 5,5 (nedostatečná). Kolonka "Výdrž" znamená odolnost pneumatiky proti rychlému opotřebení.
Zdroj: AutemBezpečně.cz, ADAC, ÖAMTC
-TEST/ADAC/ÖAMTC
Další testy:
- TEST letních pneu: pozor na nebezpečné letní pneumatiky
- Test digitálních fotoaparátů: Cenou ani značkou se neřiďte
- Test: Příklepové vrtačky mají často příliš slabý výkon
- TEST: Ani drahá pračka nemusí dobře prát
- Test zaměstnaneckých benefitů: pozor při výběru poradenské firmy
- Dolce gusto, Nespresso - Dobrá, ale drahá káva z kapslí
- Apple iPad prošel v Česku spotřebitelským testem, jak dopadl?
- Test myček na nádobí: Většina myček nádobí dobře neumyje
- TEST: Lidé nevědomky kupují vzduch místo zboží, budeme proti tomu bojovat