NRKI - Nebankovní registr klientských informací (NRKI)
26. 10. 2016 – 10:22 | Banky | Martin Slapnička | Diskuze:
Nebankovní registr klientských informací (NRKI), který je veden společností CNCB – Czech Non-Banking Credit Bureau, z.s.p.o., spravuje databázi údajů o úvěrových produktech klientů leasingových společností, společností poskytujících spotřebitelské úvěry a faktoringových společností.
Uživatelé nebankovního registru si tak mohou ověřovat bonitu svých klientů. Jde například o informace, zda klient své závazky včas a řádně splácí. NRKI obsahuje údaje o smluvních vztazích mezi věřitelskými subjekty a jejich klienty, které určují bonitu, důvěryhodnost a platební morálku klientů, tzn. údaje o úvěrových produktech (přijatých i odmítnutých), o výši úvěru a splátek nebo o tom, zda jsou závazky klienta řádně a včas plněny. Více informací najdete na www.cncb.cz.
TIP: Úvěrové registry a co vše byste o nich měli vědět
Co znamená souhlas se zpracováním údajů?
Počáteční i průběžné zařazování či aktualizace informací (údajů) v NRKI je v případě klientů – fyzických osob podmíněno poskytnutím souhlasu se zpracováním údajů v NRKI. Vložení osobních údajů do NRKI jedním z věřitelských subjektů automaticky neznamená, že tyto údaje budou volně přístupné dalším věřitelským subjektům – další věřitelské subjekty budou opět potřebovat písemný souhlas příslušného klienta, aby se na tyto údaje obsažené v NRKI mohly dotázat; v případě osobních údajů klientů – fyzických osob a podnikatelů se tedy v NRKI uplatňuje princip tzv. dvojího souhlasu.
Jaký má pro mě jako dobrého klienta NRKI přínos?
Jste-li dobrý klient, který své závazky splácí řádně a včas, potom tuto skutečnost finanční instituce rozpozná z vaší úvěrové zprávy a bude na vás pohlížet jako na známého a solidního klienta. To se projeví v její nabídce a požadavcích a je tak možné, že dostanete lepší podmínky než klient neznámý či špatný.
Jak dlouho jsou v registru údaje uchovávány a jak často se aktualizují?
Informace obsažené v registrech jsou pravidelně měsíčně aktualizovány a uchovávány po dobu smluvního vztahu s finanční institucí a po dobu dalších 4 let po jeho ukončení. Pokud smlouva s klientem nebyla uzavřena, jsou informace uchovány v nebankovním registru po dobu šesti měsíců.
Mohu požádat o výmaz údajů z registru?
O výmaz z registru údajů nelze požádat. Pokud ovšem zjistíte, že některý z údajů uchovávaných v registru je chybný nebo nepřesný, můžete se obrátit na provozovatele registru – společnost CNCB. Ta takový údaj po dohodě s finanční institucí opraví.
Zaplatím splátku se zpožděním. Projeví se tyto údaje v registru?
Je to možné. Ale zpravidla jedno až dvoudenní zpoždění se zaplacením splátky se v registru vůbec neobjeví, jelikož uživatelé registru aktualizují údaje ze svých databází jednou měsíčně a to ještě navíc s několikadenní prodlevou tak, aby byly eliminovány transakční doby přenosu peněz.