Jak vybrat zimní pneumatiky? Pozor na levné značky varuje TEST!
20. 10. 2009 – 14:19 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
V těchto dnech počasí nutí řidiče a majitele automobilů přezouvat na zimní pneumatiky. Pokud zvažujete koupi nových pneumatik, nezapomeňte správně vybrat pro své auto! Podle čeho by jste se měli řídit?
Motoristé by se při výběru zimních pneumatik měli především vyhnout levným modelům. vyplývá to zprůzkumu pro říjnové vydání spotřebitelského časopisu TEST. Právě v tomto testu totiž levné zimní pneumatiky propadly, přičemž některé z nich selhaly i při jízdě na suché vozovce.
Pneumatiky Sava Eskimo, Federal Himalaya a Goodride SW602 selhaly i při jízdě na suché vozovce, uvedl časopis.
- Povinná výbava auta je od 15.9.2009 změněna, co musíte mít v autě?
Při jízdě na mokré vozovce jsou levné zimní pneumatiky podle zjištění časopisu TEST nejvíce rizikové. Největší problémy na mokrém povrchu jsou s celkovou ovladatelností vozidla, při brzdění a v zatáčkách. „Všechny nedostatečně hodnocené pneumatiky na mokré vozovce propadly. Pneumatiky Goodride a Federal Himalaya měly stejné problémy i na suché vozovce,“ uvedl redaktor časopisu TEST Václav Beneš .
<%Anketa21%>
Zimní pneumatiky jsou vyrobené z měkčích směsí než letní, proto se podle Beneše také rychleji opotřebovávají. Mezi jednotlivými modely jsou přitom velké rozdíly. „Z hlediska opotřebení nejhorší testovanou pneumatiku značky Pneumant je třeba vyměnit již po ujetí 60 procent kilometrů oproti nejlepšímu modelu, pneumatice Continental,“ dodal Beneš.
Kdy přezout?
Největší chybu dělají řidiči, kteří čekají s přezutím na zimní pneumatiky, na první sníh. 80% provozu, i v zimních podmínkách, probíhá na nezasněžené vozovce. Kritériem pro přezutí je teplota. A to konkrétně 7 stupňů Celsia. Při této teplotě totiž směs z níž jsou vyrobeny letní pneumatiky ztvrdne a sníží se její přilnavost k vozovce. Investice do kvalitnějších zimních pneumatik se rozhodně vyplatí. Snížíte tak riziko ohrožení zdraví.
Zkratky
Vysvětlivky k pneumatikám (příklad: 215/55/R16 93H)
- 215 – šířka pneumatiky v milimetrech (215mm)
- 55 – profil pneumatiky v procentech (to znamená, že výška pneumatiky je 55% z šířky pneumatiky) 55% z 215=118,25mm(výška pneumatiky)
- R16 – vnitřní průměr pneumatiky v palcích (16\")
- 93 – index nosnosti. Viz tabulka Index nosnosti
- H – index rychlosti (používané pneumatiky by měly mít stejný nebo vyšší rychlostní index, než je maximální rychlost udávaná výrobcem automobilu)
Index rychlosti
Tento index udává maximální povolenou rychlost na pneumatice, aniž by vznikalo riziko poškození pláště vlivem odstředivé síly.
Index | A2 | A3 | A4 | A5 | A6 | A7 | A8 | B | C | D | E | F | G | J |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
km/h | 10 | 15 | 20 | 25 | 30 | 35 | 40 | 50 | 60 | 65 | 70 | 80 | 90 | 100 |
Index | K | L | M | N | P | Q | R | S | T | H | V | W | Y | Z |
km/h | 110 | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 210 | 240 | 270 | 300 | nad 240 |
Index nosnosti
Tento index udává maximální zátěž na 1 pneumatiku. Pokud jde o osobní automobil, je řeč asi o 20-30 % váhy vozidla.
Index | kg | Index | kg | Index | kg | Index | kg | Index | kg | Index | kg |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
50 | 190 | 71 | 345 | 92 | 630 | 113 | 1150 | 134 | 2120 | 155 | 3875 |
51 | 195 | 72 | 355 | 93 | 650 | 114 | 1180 | 135 | 2180 | 156 | 4000 |
52 | 200 | 73 | 365 | 94 | 670 | 115 | 1215 | 136 | 2240 | 157 | 4125 |
53 | 206 | 74 | 375 | 95 | 690 | 116 | 1250 | 137 | 2300 | 158 | 4250 |
54 | 212 | 75 | 387 | 96 | 710 | 117 | 1285 | 138 | 2360 | 159 | 4375 |
55 | 218 | 76 | 400 | 97 | 730 | 118 | 1320 | 139 | 2430 | 160 | 4200 |
56 | 224 | 77 | 412 | 98 | 750 | 119 | 1360 | 140 | 2500 | 161 | 4625 |
57 | 230 | 78 | 425 | 99 | 775 | 120 | 1400 | 141 | 2575 | 162 | 4750 |
58 | 236 | 79 | 437 | 100 | 800 | 121 | 1450 | 142 | 2650 | 163 | 4875 |
59 | 243 | 80 | 450 | 101 | 825 | 122 | 1500 | 143 | 2725 | 164 | 5000 |
60 | 250 | 81 | 462 | 102 | 850 | 123 | 1550 | 144 | 2800 | 165 | 5150 |
61 | 257 | 82 | 475 | 103 | 875 | 124 | 1600 | 145 | 2900 | 166 | 5300 |
62 | 265 | 83 | 487 | 104 | 900 | 125 | 1650 | 146 | 3000 | 167 | 5450 |
63 | 272 | 84 | 500 | 105 | 925 | 126 | 1700 | 147 | 3075 | 168 | 5600 |
64 | 280 | 85 | 515 | 106 | 950 | 127 | 1750 | 148 | 3150 | 169 | 5800 |
65 | 290 | 86 | 530 | 107 | 975 | 128 | 1800 | 149 | 3250 | 170 | 6000 |
66 | 300 | 87 | 545 | 108 | 1000 | 129 | 1850 | 150 | 3350 | 171 | 6150 |
67 | 307 | 88 | 560 | 109 | 1030 | 130 | 1900 | 151 | 3450 | 172 | 6300 |
68 | 315 | 89 | 580 | 110 | 1060 | 131 | 1950 | 152 | 3550 | 173 | 6500 |
69 | 325 | 90 | 600 | 111 | 1090 | 132 | 2000 | 153 | 3650 | 174 | 6700 |
70 | 335 | 91 | 615 | 112 | 1120 | 133 | 2060 | 154 | 3750 | 175 | 6900 |
Huštění
Nejvíce poškození pneumatik je způsobeno nesprávným huštěním. Při huštění se řídíme příručkou výrobce vozidla. Na nápravě musí být na obou pneumatikách stejný tlak, avšak přední a zadní náprava se mohou lišit.
Tlak v pneumatice se během jízdy zvyšuje, proto nikdy nesnižujeme tlak na zahřáté pneumatice. Po vychladnutí by byla pneumatika podhuštěná a docházelo by k deformaci. Při normálním provozu kontrolujeme tlak v pneumatikách minimálně každé 4 týdny.
Nízký tlak způsobuje
- zhoršení jízdních vlastností (zejména “přilnavost v zatáčkách”)
- prodloužení brzdné dráhy na mokré vozovce
- riziko roztržení pláště
- vyšší valivý odpor a tím i větší spotřebu