Finanční arbitr vám může pomoci při sporu s bankou
10. 3. 2010 – 4:39 | Banky | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Hlavním posláním finančního arbitra je zajištění rychlého, bezplatného a efektivního vyřizování sporů klientů s finančními institucemi mimosoudní cestou.
Kdo je finanční arbitr?
Finanční arbitr je kompetentní k rozhodování sporů mezi poskytovateli platebních služeb (např. banky nebo instituce vydávající elektronické platební prostředky) a uživateli platebních služeb (tj. klienti) při poskytování platebních služeb nebo mezi vydavateli elektronických peněz a držiteli elektronických peněz při vydávání a zpětné výměně elektronických peněz.
<%Anketa53%>
S čím se můžete na finančního arbitra obrátit - příklady
Ukradené doklady včetně platební karty - její zneužití výběrem z bankomatu, škoda 10 000,- Kč
Při přepadení mi byla ukradena kabelka, mimo jiné i s platební kartou. Ihned jsem tuto skutečnost nahlásila jak u instituce, tak i na policii ČR. Na základě informací z přímého bankovnictví, které využívám, jsem však zjistila, že někdo provedl dobíjení mobilního telefonu prostřednictvím bankomatu v celkové částce 10.000,- Kč. Reklamace nebyla institucí uznána bez řádného zdůvodnění.
Ukradená platební karta - zneužití u obchodníků, škoda 35 000,- Kč
Byla mi zcizena platební karta a následně byla zneužita při jedenácti platbách u různých obchodníků. Instituce mi odmítla finanční prostředky vrátit, i přesto, že na účtenkách za uvedené nákupy byly nepravé podpisy.
Zneužitá platební karta (PIN je stále uložen v neotevřené originální obálce), škoda 23 000,-Kč
Z výpisu jsem zjistila, že mi bylo mou platební kartou odčerpáno z bankomatu celkem 23 000,- Kč, a to i přesto, že PIN k platební kartě mám doma v originální a stále nerozlepené obálce.
Chyba banky při převodu částky 98 000,- Kč
Podle výpisu z účtu jsme zjistili, že instituce neprovedla příkaz k úhradě - platbu za zboží. Za nezaplacení faktury nám začal dodavatel účtovat úroky z prodlení. Instituce uznala svou chybu, ale nechce nám uhradit účtované úroky z prodlení.
Opožděný převod ze strany banky
Dne 17. ledna jsem složil v hotovosti na přepážce instituce Kč 15.000,-Kč ve prospěch mého účtu vedeného u téže banky. Podle výpisu z účtu jsem však zjistil, že výše uvedená částka byla připsána na můj účet až 4. února. Ihned jsem toto u instituce reklamoval, ale ze strany instituce nedošlo k řádnému zdůvodnění, proč ke zpoždění převodu došlo.
Pojištění ke kreditní kartě
Instituce mi neoprávněně účtovala pojištění ke kreditní kartě v měsících únor - duben přesto, že jsem písemně žádal k 1. únoru o zrušení pojištění. Na reklamaci instituce nereagovala.
Odúčtování platby bez autorizace klientem
banka mi odúčtovala platbu, u níž jsem neprovedl autorizaci (tzn. nedal jsem souhlas zadáním PINu ani svým podpisem účtenky). Reklamace mi byla zamítnuta.
S čím vám finanční arbitr nepomůže?
Do kompetencí finančního arbitra nepatří spory např. z oblasti hypoték, úvěrů, stavebního spoření nebo spory vzniklé mimo členské státy EU a další státy, tvořící Evropský hospodářský prostor.
Formuláře ke stažení
Název formuláře | Přidáno | Velikost | |
Návrh na zahájení řízení (*.pdf) | Přidáno: 10.03.2008 | Velikost 88 kB | stáhnout |
Návrh na zahájení řízení (*.doc) | Přidáno: 10.03.2008 | Velikost 50 kB | stáhnout |
Informační povinnost instituce (*.pdf) | Přidáno: 10.03.2008 | Velikost 122 kB | stáhnout |
Informační povinnost instituce (*.doc) | Přidáno: 10.03.2008 | Velikost 43 kB | stáhnout |
Průvodce podáním návrhu na zahájení řízení (vede mimo stránky Našepeníze.cz - otevře se v novém okně)