Co udělat s dárkem, když se Ježíšek splete?
22. 12. 2016 – 0:00 | Spotřebitelé | Martin Slapnička | Diskuze:
Každému se může stát, že se s výběrem dárku netrefí do potřeb, vkusu nebo velikosti obdarovaného. Darovanému koni sice na zuby podle starého pořekadla hledět nemáme, ale moderní právo přináší možnosti, jak se nepovedeného dárku zbavit. Vyplatí se ale jednat co nejdříve, právo vracet zboží rozhodně neplatí plošně a je časově omezené.
Zákon nám garantuje právo vrátit zboží pouze ve vymezených případech, a to u smluv uzavřených pomocí takzvané dálkové komunikace (tedy nejčastěji po internetu) nebo mimo prostory určené k podnikání (třeba na ulici). Čtrnáctidenní lhůta, kterou spotřebitelům občanský zákoník dává na rozmyšlenou, je ale v období kolem Vánoc nedostačující. „Kdo nakupoval na internetu s předstihem, mohl se o výhodu vrácení zboží připravit,“ připomíná Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu, a pokračuje: „Naštěstí řada e-shopů zákazníkům, kteří nakupují s předstihem, jejich aktivitu kompenzuje a dává jim možnost zboží vrátit například do konce roku. Povinnost jít nad rámec zákona sice nemají, ale lákají-li před Vánoci koupěchtivé zákazníky na prodlouženou možnost vrácení zboží, musejí ji dodržet.“
Nakupování a vracení zboží v e-shopech má svá jasná a zákonem stanovená pravidla. Lhůta na odstoupení běží od převzetí věci. Téměř vše můžeme během čtrnáctidenní lhůty vybalit a vyzkoušet. Sdělením prodejci, že věc budeme vracet, odstupujeme od smlouvy. Na samotné vrácení zboží do obchodu máme dalších maximálně 14 dní od chvíle, kdy jsme odstoupili. Zboží vracíme kompletní, pokud možno v původním obalu, nepoškozené, ale pokud nese stopy po vyzkoušení, právo odstoupit nezaniká. Prodejce musí vrátit peníze do 14 dnů, ale zpravidla to dělá rychleji.
Právně komplikovanější je vracení zboží v běžných obchodech. Zde neexistuje zákonné právo cokoliv vrátit zpět bez udání důvodu. Každý obchod si to řeší po svém a zákazníci z toho mívají těžkou hlavu. „Možnost vrátit či vyměnit zboží je zejména ve velkých obchodech a řetězcích obvyklá, není to však povinnost podnikatele,“ varuje Zelený. Každý rok odchází řada spotřebitelů s nepořízenou, protože konkrétní prodejce vrátit zboží neumožnil nebo zákazník nesplnil podmínky pro vrácení, které si každý obchodník může nastavit podle sebe.
Podmínky pro vrácení zboží v kamenných obchodech jsou individuální a je dobré se podle nich řídit při volbě obchodu, obzvláště pokud si nejsme jisti, zda se s dárkem trefíme. Většinou budeme k vrácení potřebovat původní účtenku, někdy i obal a všechny visačky. Některé obchody vrátí za nevyhovující zboží peníze, jiné jen umožní vybrat si z aktuální nabídky či poskytnou poukázku na další nákup. Lhůty jsou rovněž individuální, nejkratší začínají na 14 dnech nebo obchodník určí pevné datum, do kdy lze jakékoliv před Vánoci koupené zboží vrátit. Běžná lhůta bývá kolem jednoho měsíce, ale výjimkou není ani delší časový úsek. „Konkrétní informace můžeme nalézt v prodejních řádech nebo na účtenkách. Doporučujeme, abyste se už při nákupech zeptali, zda půjde zboží případně vrátit a pokud ano, tak za jakých podmínek a do kdy,“ radí Zelený.