Aktuální úrokové sazby spořících účtů
12. 11. 2014 – 9:32 | Spoření | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Česká národní banka drží úrokové sazby na rekordně nízkých úrovních několik let. Přesto úroky na spořicích účtech dál padají. Důvodem je i měnová intervence ČNB. Jak se do úrokových sazeb spořicích účtů promítla?
Úrokové sazby spořicích účtů byly nízké již před zásahem České národní banky na měnovém trhu a oslabení české koruny. ČNB snížila své základní úrokové sazby na rekordní minima s účinností od 2. 11. 2012 a s nimi poklesly i úrokové sazby spořicích účtů. Měnová intervence ale úrokovým sazbám také nepomohla.
Od uskutečnění měnové intervence České národní banky se kurz české koruny pohybuje v rozpětí od 27 do 28 Kč/EUR a úrokové sazby lépe úročených spořicích účtů propadly o desítky bazických bodů. Nejvíce snížila sazby GE Money Bank, která nové spořicí účty Genius vydává s úročením o 0,6 procentního bodu nižší.
Tabulka 1: Aktuální úrokové sazby a jejich pokles po měnové intervenci ČNB
Banka |
Název spořicího účtu |
Aktuální úroková sazba |
Změna od prosince 2013 |
Air Bank |
Spořicí účet |
1,10% |
–0,20% |
Citibank |
Inteligentní spořicí účet |
0,05% |
–0,45% |
Česká spořitelna |
Spoření ČS |
0,00% |
N/A |
Československá obchodní banka |
Spořicí účet |
0,55% |
–0,10% |
Equa bank |
Spořicí účet |
1,00% |
–0,40% |
Fio banka |
Spořicí účet Fio konto |
0,40% |
–0,10% |
GE Money Bank |
Genius 8 |
0,10% |
–0,60% |
ING Bank |
ING Konto |
0,80% |
–0,20% |
Komerční banka |
Spořicí konto Bonus |
0,10% |
–0,10% |
LBBW Bank* |
Garant |
1,10% |
0,00% |
mBank |
eMAX Plus |
0,30% |
–0,10% |
Poštovní spořitelna |
Era červené konto |
0,60% |
–0,40% |
Raiffeisenbank |
eKonto Plus |
0,30% |
0,00% |
Sberbank |
Spořicí účet |
1,63% |
0,00% |
UniCredit Bank |
Spořící účet PRIMA |
0,50% |
–0,40% |
Wüstenrot hypoteční banka |
Spořicí účet |
1,00% |
0,00% |
ZUNO BANK |
Spoření |
0,70% |
–0,30% |
* Dnes Expobank
Pokud klient z účtu v daném měsíci nevybere, připíše Česká spořitelna 1 % p.a.
Zdroj: Banky
Lépe úročené banky vnímají vyšší úrokovou sazbu jako jeden z marketingových nástrojů, kterými získávají klienty. I proto vyšší sazby nabízejí jen do omezené výše vkladů. A tato výše u mnohých bank také vlivem měnových intervencí a s nimi spojeném nadbytku peněz v bankovních sejfech klesá.
-Petr Zámečník | Více na Investujeme.cz